tisdag 8 december 2015

4.50 från Paddington

4.50 från Paddington av Agatha Christie (eng. 4.50 from Paddington)
Serie: Miss Marple #8
Sidantal: 290
Utgiven: 2015 (1957)
Språk: Svenska
Betyg: 4/5 stjärnor

Untitled

Äntligen så fick jag träffa miss Jane Marple! Var äntligen på tiden tyckte jag eftersom jag har vid det här laget ha läst några av Christies böcker, och som förväntat blev jag inte besviken!

4.50 från Paddington handlar om ett mord där det inte finns några bevis på att något mord har begåtts, bara ett vittne. Som tur är så är detta vittne vän med miss Jane Marple, en äldre dam som hjälper till att lösa mysterium. Miss Marple tar på sig uppgiften att lösa mordet och till sin hjälp anlitar hon den ultimata hushållerskan. 

Jag blev glatt överraskat av tvisten i handlingen med mordet utan bevis, blev lite extra nervkittlande då - för hur ska någon kunna lösa ett mord utan en kropp? Men Miss Marple klarar det utan problem verkar det som. Blev dock lite besviken på att jag fick läsa så lite om Miss Marple, eftersom större delen av handlingen utspelas från hushållerskan Lucys synvinkel. Men bara för att den här boken är så kanske inte de andra är på samma sätt?

Som Christies andra böcker är även den här snabbt utläst och väldigt spännande. Det händer något hela tiden och jag blir under lässtunden knappt uttråkat av utredningar - eller ledtrådar jag inte förstår förrän mördaren har blivit avslöjad under de sista sidorna. 

Som sagt, det här var min första Miss Marple-bok och jag ser helt klart fram emot att få läsa fler böcker om henne i framtiden! 


Det bästa med boken: Miss Marple och mysteriet.
Vad jag blev besviken på: att Miss Marple inte var med så mycket som jag ville.

Varför jag rekommenderar den här boken: som om en bok om en kvinnlig detektiv inte skulle vara ett must read för alla?

Andra böcker i serien:
1. Murder at the Vicarage
2. The Thirteen Problems
3. The Body in the Library
4. The Moving Finger
5. A Murder is Announced
6. They Do It with Mirrors
7. A Pocket Full of Rye
8. 4.50 from Paddington (sv. 4.50 från Paddington)
9. The Mirror Crack'd from Side to Side
10. A Caribbean Mystery
11. At Bertram's Hotel
12. Nemesis
13. Sleeping Murder

Tack till Bookmark Förlag för recensionsexemplaret!

2 kommentarer:

  1. Bra recension! Den här har jag precis börjat läsa litegrann och gillar den än så länge, och sedan älskar jag omslaget, det är så snyggt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! :D Hoppas du gillar den!

      Radera