lördag 26 december 2015

Agård - Sagor ur den nordiska mytologin

Asgård - Sagor ur den nordiska mytologin av Sofi Hjort
Illustratör: Karl Johnsson
Sidantal: 74
Utgiven: 2015
Språk: Svenska
Betyg: 3.5/5 stjärnor

Asgård - Myter ur den nordiska mytologin

Det är ingen hemlighet att jag är smått förälskad i den nordiska mytologin och vad passar då bättre än en bok (som också har urfina illustrationer!) som handlar om just det?

Asgård - Sagor ur den nordiska mytologin innehåller en samling berättelser som handlar om allt från hur jorden skapades till hur den ska gå under. Genom berättelserna leds läsaren av Völvan som roligt nog tilltalar läsaren med ett "du". På det viset blir det på något sätt lättare att leva sig in i boken.

Något av det bästa med boken var Johnssons illustrationer! De är galet hur stor inverkan de gjorde på mig och hur mycket de bidrog med till läsningen. Älskar att de är helt i färg och tar upp många sidor.

En sak jag inte var så nöjd med under läsningen var att jag kände till de flesta av berättelserna. Kan ju bero på att jag läser väldigt många böcker om nordiska mytologi så jag känner till de mest populära, men ändå! Hade varit roligt att läsa någon berättelse jag inte kände igen sedan tidigare. Var ändå roligt att läsa om dem eftersom jag aldrig tröttnar på nordisk mytologi!

För de som är nyfikna på nordisk mytologi är den här boken perfekt som ingång. Mytologin är stor och rörig (haha, vilken mytologi är inte det?!) och Hjort och Johnsson lyckas göra den både intressant och lättförståelig.


Det bästa med boken: berättelserna och illustrationerna.
Vad jag blev besviken på: att jag redan kände till de flesta berättelserna i samlingen.

Varför jag rekommenderar den här boken: för att nordisk mytologi kan man aldrig få för lite av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar