tisdag 2 juli 2013

Unspoken - Sarah Rees Brennan

Unspoken (The Lynburn Legacy #1) av Sarah Rees Brennan
Goodreads

Genre: paranormal romance, fantasy, YA
Sidantal: 373
År: 2012

Handling
Kami Glass loves someone she’s never met . . . a boy she’s talked to in her head ever since she was born. She wasn’t silent about her imaginary friend during her childhood, and is thus a bit of an outsider in her sleepy English town of Sorry-in-the-Vale. Still, Kami hasn’t suffered too much from not fitting in. She has a best friend, runs the school newspaper, and is only occasionally caught talking to herself. Her life is in order, just the way she likes it, despite the voice in her head.

But all that changes when the Lynburns return.

The Lynburn family has owned the spectacular and sinister manor that overlooks Sorry-in-the-Vale for centuries. The mysterious twin sisters who abandoned their ancestral home a generation ago are back, along with their teenage sons, Jared and Ash, one of whom is eerily familiar to Kami. Kami is not one to shy away from the unknown—in fact, she’s determined to find answers for all the questions Sorry-in-the-Vale is suddenly posing. Who is responsible for the bloody deeds in the depths of the woods? What is her own mother hiding? And now that her imaginary friend has become a real boy, does she still love him? Does she hate him? Can she trust him?

Bedömning & Tankar
Unspoken är den typen av bok som jag har sett massor av gånger på internet och i verkligheten men som jag aldrig fått för mig att plocka upp. Så det dröjde ända tills massor av andra bokbloggare hade läst boken och skrivit fantastiska recensioner på den som jag faktiskt bestämde mig för att läsa vad som lockade så många. Nu kan jag ju bara säga det att jag i fortsättningen kommer att lita på mina bokälskande kollegor!

Redan från första sidan var jag som fast i berättelsen och dess karaktärer! Kami, som är den första man lär känna, har en sådan personlighet och optimism som nästan hoppar ut från sidorna. Att bara läsa om alla de saker hon bollar med hela tiden får mig att vilja göra saker! (typ som städa mitt rum, skriva massa av inlägg till bloggen och vara allmänt produktiv.) Genom Kami får vi även lära känna Jared, den andra huvudkaraktären, på ett tidigt stadium innan han faktiskt gör ett uppdykande i handlingen. Och jag måste bara säga att jag älskar Jared!! Han har varit med om så mycket, och trots det kämpar han vidare och är så stark! Han och Kami utgör verkligen ett bra "par" med sina olikheter. Och jag bara älskar dem för det!

En av de mest minnesvärda saker från Unspoken var helst klart Kami och Jareds förhållande. Det är sällan man ser personer som känner varandra så väl som dem, och att de "kände" varandra så redan innan boken började var en spännande touch. Det är ju oftast så att man annars får se "första mötet", och sedan påbörjas ett förhållande mellan karaktärerna. Men eftersom Kami och Jared på sätt och vis redan känner varandra, så slipper man hela den fasen och det gjorde deras första riktiga möte mycket roligare! Skrattar fortfarande lite när jag tänker på den scenen! ^^

Jag har tidigare läst andra verk av Brennan, men då var det alltid som co-writer och inte helt hennes egna arbete som Unspoken är. Och jag blev faktiskt överraskad över hur rolig och känslosam hela berättelsen var, så överraskad över att en enda bok kan ge mig en helt ny favoritförfattare!

Som sagt så är Unspoken en väldigt bra bok med många ögonblick av "OMG", hjärtklappning och allmän stress. Jag rekommenderar verkligen att alla läser den! En bok man sent kommer att glömma.

Favoritkaraktär: Jared
Bästa del/scen: Hiss-scenen

Citat
“If I wasn't going to be a world-famous journalist and if I didn't have such respect for truth and justice, I could be an amazing master criminal.”

“A leather jacket,” Kami said as he shrugged into it. “Aren’t you trying a little too hard to play into certain bad boy clichés?”
“Nah,” said Jared. “You’re thinking of black leather. Black leather’s for bad boys. It’s all in the color. You wouldn’t think I was a bad boy if I was wearing a pink leather jacket.”
“That’s true,” Kami said. “What I would think of you, I do not know. So what does brown leather mean, then?”
“I’m going for manly,” Jared said. “Maybe a little rugged.”
“It’s bits of dead cow; don’t ask it to perform miracles.”

“I read books, but I do it because I want to - because it's like an escape in my head, like being with you.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar