torsdag 25 juli 2013

Touch of Frost - Jennifer Estep

Touch of Frost (Mythos Academy #1) av Jennifer Estep

Genre: fantasy, mytologi-omtolkning, YA
Sidantal: 350
År: 2011

Handling
My name is Gwen Frost, and I go to Mythos Academy; a school of myths, magic and warrior whiz kids, where even the lowliest geek knows how to chop off somebody's head with a sword and Logan Quinn, the hottest Spartan guy in school, also happens to be the deadliest. But lately, things have been weird, even for Mythos. First, mean girl Jasmine Ashton was murdered in the Library of Antiquities. Then, someone stole the Bowl of Tears, a magical artifact that can be used to bring about the second Chaos War. You know, death, destruction and lots of other bad, bad things. Freaky stuff like this goes on all the time at Mythos, but I'm determined to find out who killed Jasmine and why; especially since I should have been the one who died...

Bedömning & Tankar
I flera månader låg Touch of Frost i min bokhylla, oläst och bara väntade på att jag skulle börja läsa den. Men det var inte förrän många andra bokbloggare läst och tipsade om den som jag faktiskt började läsa boken. Vilket jag nu är väldigt glad över!

Det borde finnas en varningstext på boken som varnar för hur beroendeframkallande den faktiskt är! Jag läste ut på bara några timmar, fingrarna var som limmade vid själva boken och jag var bara tvungen att få reda på vad som skulle hända next i handlingen. Den var så spännande!!!

Estep förvånade mig verkligen med sina karaktärer. De är så komplexa! När man faktiskt trodde att man förstod sig på dem, så kunde de göra något som totalt överraskade mig. I det stora laget så gillade jag de flesta karaktärerna, speciellt Gwen och Daphne. Gwen hade en härlig, smått sarkastiskt, personlighet som jag fattade tycke för direkt. Hon var helt klart en av anledningarna till varför jag gillade berättelsen så mycket!

Något väldigt speciellt med Mythos Academy-serien är själva handlingen, det är nämligen så att den innehåller massor av varelser från världen olika mytologier. Det var en härlig blandning och man tro på grund av mängden att det skulle bli förvirrande. Men Estep lyckades göra så att man får tillräckligt mycket information till att förstå handlingen till den sida man har läst till - vilket var väldigt skickligt gjort!

För er som inte har påbörjat den här serien än så länge, så kan jag verkligen rekommendera Touch of Frost! Själv kommer jag nog att ha läst ut hela serien (utöver sista boken som kommer ut nästa år) innan sommaren är slut. ^^

Favoritkaraktär: Daphne och Vic
Bästa del/scen: slutet

Citat
“I wouldn't say hate, exactly. You're kind of like fungus, Gwen. After a while, you just start growing on people.” 

...smirked at the weapon in my hand. "That little toothpick won't save you, Gypsy."
"Toothpick?" Vic muttered in an indignant voice. “Did she just call me a bleeding toothpick? Kill her! Kill her now!” 


“Let me walk you to your room," Logan offered in a helpful voice. "You, me, and the Gypsy girl could have our own bonfire tonight." 
Daphne and I stared at each other. I rolled my eyes while Daphne sniffed.
"Oh, please," she scoffed. "Like I need a guy to protect me. I'm a Valkyrie, remember? I could pick you up and break your back over my knee, Spartan. Like you were a piñata."
"Kinky," Logan said, smiling at her. "I like it."
She snorted. "Save the smarmy charm for Gwen. We all know that she's the one you're really trying to impress anyway." 
We did? Because I hadn't gotten that message at all.” 

4 kommentarer:

  1. Jag vill ha sista boken nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får skylla sig själv lite för att man läser sista boken tidigt :P Kanske ger netgalley ut den som ARC till nästa år? Man får hoppas!

      Radera