onsdag 10 augusti 2016

The Hidden Oracle

The Hidden Oracle av Rick Riordan
Serie: The Trials of Apollo #1
Sidantal: 376
Utgiven: 2016
Språk: Engelska
Betyg: 4.5/5 stjärnor

IMG_2590

Ibland tror jag på att författare faktiskt hör sina läsares önskningar. Mina var att Rick Riordan skulle fortsätta skriva om Percy Jackson-världen och gärna från en av mina favoritkaraktärers PoV. De önskningarna har nu gått i uppfyllelse.

The Hidden Oracle handlar om Apollo och hur han förlorar sina gudomliga krafter. Han faller ner till jorden (bokstavligen) och stöter på problem med en gång. Men större problem väntar Apollo och alla de andra halvbloden på Camp Half-Blood.

Först ut, det bästa med den här boken är utan tvekan Apollo själv. Ni som har läst om honom i Percy Jackson-serien (speciellt i The Titan's Curse) vet att han är lite speciell och har ett ego stort som solen (pun intended), och de karaktärsdragen finns även nu - trots att han inte är en gud längre. Stundvis tvivlar han på sig själv eftersom hans krafter är borta, men jag tycker det bara göra honom mer trovärdigare som karaktär. Alla tvivlar på sig själv under perioder, och att då inte kunna göra samma saker som tidigare känns realistiskt. Typ som att tankens kraft kan påverka våra förmågor att utföra uppgifter, så ifall du tvivlar på dig själv har du svårare att göra saker. Låter det begripligt? ^^

En annan sak jag fastnade för riktigt mycket var att i stort sett hela boken utspelades på Camp Half-Blood. Det är en sådan mysigt miljö och det är kul att se mer av det. I normala fall brukar det vara så att typ varje bok av Riordan börjar med att huvudkaraktärerna är på ett läger (eller kommer dit) för att sedan åka ut på ett uppdrag. Nu fick jag en annan bild av lägret och jag gillade verkligen det.

Det är löjligt hur mycket jag skrattade under läsningen av The Hidden Oracle! Jag älskade Apollos berättarröst och hur många komiska situationer som var resultatet av hans uppfattningar av världen och hur världen egentligen är.

The Hidden Oracle är en av mina favoritböcker för i år och jag kan bara hoppas på att nästa bok i serien kommer vara minst lika bra!


Det bästa med boken: APOLLO!
Vad jag blev besviken på: ...

Varför jag rekommenderar den här boken: för att det här är nog en av årets roligaste böcker!

Andra delar i serien:
1. The Hidden Oracle
2. The Dark Prophecy
3. Untitled
4. Untitled
5. Untitled

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar