fredag 12 augusti 2016

Reader Problems Book Tag

Har blivit lite väl många recensioner under den senaste veckan, så jag tänkte att det var dags för en tag. Googlade lite och hitta då Readers Problems Book Tag.

1. Du har 20.000 olästa böcker i din bokhylla, hur bestämmer du vad du ska läsa?

Vilken beslutsångest! 20.000 böcker? Själva antalet böcker låter lite som en dröm för mig medan beslutet vad jag ska läsa är lite mer som en mardröm. Men jag skulle nog gå på känsla och vad som lockar mig för ögonblicket. Kanske någon bok har ett extra fint omslag eller lockande synopsis som gör att jag väljer just den boken.

2. Du är halvvägs genom en bok och du känner inte något för den. Ger du upp läsningen eller läser ut den?

Jag brukar ge upp böcker om jag inte fastnar. Men ibland om den har någonting jag har fastnat för - en karaktär, någonting i handlingen - så läser jag vidare eller återkommer till senare.

3. Slutet av året kommer med stormsteg och du har inte avslutat din läsutmaning. Försöker du läsa ikapp och hur i så fall? 

Det har varit 2 läsutmaningar (Goodreads Reading Challenge) de senaste åren som jag avslutade på årets sista dag, bara timmar innan midnatt. Då har det blivit många kortare böcker, noveller och seriealbum. Om jag tror att jag inte kommer hinna med så kan jag också sänka antalet böcker, men det gör jag bara om jag vet att jag kommer vara väldigt väldigt upptagen med annat.

4. Omslagen på böcker i en serie du älskar matchar inte, hur hanterar du det?

Med utbrott där jag kastar omkring en massa ömtåliga saker och skriker högt. Skämt åsido, självklart blir jag upprörd och jag kan klaga om det ett tag för att ventilera mina känslor. Men till slut inser jag ju att det är innehållet som räknas, egentligen.

5. Alla omkring dig hypar över en bok du inte gillar. Vem bondar du med som har liknande känslor?

Internet. Det är inte många bland mina vänner som läser samma böcker som jag och då alla mina bok-vänner finns online så är det dit jag söker mig.

Bokhylla

6. Du läser en bok offentligt och känner hur du börjar gråta. Hur hanterar du det?

Det har faktiskt hänt att jag har gråtit ute på stan för att jag har något mer känslosamt eller något som gör mig upprörd. Oftast håller jag tårarna inne men de gångerna jag har gråtit har jag bara låtit dem rinna. En gång läste jag en bok (minns inte vilken) på tunnelbanan och jag började gråta, en av mina medpassagerare frågade migdå  vad som hade hänt och jag bara bölade medan jag pekade på boken. Kan ju säga att det inte har hänt igen.

7. Uppföljaren till en bok du älskar har precis kommit ut men du har glömt vad som hände i förra boken. Läser du om boken innan du går vidare?

Ibland läser jag om böcker i serier där en uppföljare är på väg att komma ut, ibland läser jag bara vad som hände på nätet.

8. Du vill inte att någon ska låna dina böcker, hur säger du på ett trevligt sätt nej till någon som frågar?

Jag förklarar helt enkelt att jag är rädd om mina böcker och därför inte lånar ut till någon - speciellt inte då en person jag lånade några böcker till lämnade tillbaka dem med brutna ryggar!!!!

9. Du har plockat upp 5 böcker den senaste månaden men inte kommit någonvart med dem. Hur kommer du över en lässlump? 

Mitt trick med lässlumpar är att inte känna någon brådska med att börja läsa igen, för då kommer jag bara bli frustrerad. Efter det så väljer jag alltid noveller eller seriealbum pga jag då känner att trots att jag inte läser långa böcker så läser jag någonting. Som en mjukstart innan jag verkligen kommer igång med läsningen senare så läser jag böcker jag redan läst förut och älskat, även om läsningen går långsammare.
   Om det är så att jag verkligen inte är sugen på att läsa böcker så brukar jag ge upp läsningen under några dagar/veckor och kollar 24/7 på filmer och tv-serier.

10. Det är många böcker som har kommit ut och som du bara måste läsa, hur många böcker köper du?

Beror helt och hållet på vilka böcker det gäller. Om det är uppföljare till serier som jag redan har hemma brukar jag köpa dem. Samma sak gäller om det är några böcker jag speciellt ser fram emot. Men jag tror att jag köper omkring 5-6 stycken böcker vid de mest intensiva utgivningstiderna.

11. Efter du har köpt alla de där böcker du bara måste läsa, hur lång tid sitter de i din bokhylla innan du faktiskt läser dem?

Haha, den här frågan träffade verkligen mitt i prick. Jag har en dålig vana att låta mina böcker stå i mina bokhyllor under rätt så lång tid. Vissa böcker jag köpte i början av min bloggtid, ca 2012, har jag fortfarande kvar. Har som mål nu att faktiskt läsa alla dessa böcker och jag har lyckats rätt så bra än så länge. ^^

4 kommentarer:

  1. Va? Jag trodde att alla människor hade 20.000 böcker hemma... Det känns som att jag har det i alla fall, och de är överallt, i härliga, underbara, ibland något solblekta och kanske en aning dammiga högar. :)
    Haha, helt underbart med "scenen" från tunnelbanan. :) Vissa fattar ju bara inte.

    SvaraRadera
  2. Den sista frågan var verkligen rätt i prick. Är precis likadan. Köpte hem alla Vampire Academy böcker för att den skulle byta omslag för en massa herrans år sedan men än är alla inte utlästa. Men såklart dem skulle köpas in, jag menar det är stor skillnad på utseendet nu än när jag började läsa den och det går ju bara inte :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kände likadant för sista frågan. Fick typ dåligt samvete för att jag inte har läst ut alla böcker i min TBR-hylla. xD

      Radera