fredag 5 augusti 2016

Drakarna

Drakarna av Julie Kagawa (eng. Talon)
Serie: Sagan om Talon #1
Sidantal: 409
Utgiven: 2016
Språk: Svenska
Betyg: 4/5 stjärnor

IMG_2607

Julie Kagawa har varit en av mina favoritförfattare under många år, ändå sedan jag plockade upp The Iron King omkring fem år sedan. Drakarna är början på den fjärde serien jag läser av henne, och av självklara själ så hade jag rätt så höga förväntningar på den - och jag blev inte besviken!

Boken handlar om i stort om ett krig mellan drakarna och St Görans Orden. Handlingen följer de unga drakarna Ember och Dante, som är tvillingar/syskon och som efter 16 års utbildning äntligen får känna frihet för första gången. De får komma till kusten i Kalifornien men trots det så känner de ändå av klorna av Talon (drak-organisationen som har tagit hand om deras utbildning och uppväxt). De tränar för sina framtida roller inom Talon men allt Ember vill är att kunna känna sin frihet - men vilket pris är hon beredd att betala för den?
   Egentligen är handlingen lite mer komplex än så, men det är rätt så svårt att vara kortfattad om den. För samtidigt som boken handlar om Ember och Dante, så handlar den också om kriget mellan St Göran och Talon, hur båda fungerar som organisationer och hur soldaterna från båda lever, orättvisor, känslor och mycket mer. Men det är iallafall lite kort om det...

Det jag märkte ganska fort med Drakarna var hur bra uppbyggt världen var och hur många detaljer Kagawa har med i handlingen. Jag tycker ju alltid att när det kommer till helt påhittade (tänk A Game of Thrones) eller alternativa världar (som vår fast annorlunda) så är det alltid mängden av detaljer som gör skillnaden. Desto mer detaljer, desto mer trovärdigare. Det är därför jag verkligen föll för världen som Kagawa har byggt upp. Så många detaljer kring historia, konflikter, levnadssätt och fantasi.

När det kommer till karaktärerna och vissa händelser upptäckte jag att det fanns vissa klichéer som finns i rätt så många ungdomsböcker nuförtiden (inkl. Kagawas tidigare böcker). Men även när de klichéerna är med, så är berättelsen och karaktärerna bra skrivna så jag uppskattade verkligen läsningen även om jag ibland kunde himla med ögonen åt vissa grejer.

Mina favoritkaraktärer står mellan Ember, Garret och Riley. Jag gillar alla tre av olika orsaker, även om de alla har en kämparglöd jag gillar hos många karaktärer. Men en sak jag fastnade mycket för var dynamiken mellan dem. Ember och Riley är drakar medan Garret är en soldat från St Göran men trots det utvecklats dem mycket under bokens gång och det är det jag gillar så mycket. Den där utvecklingen är fantastiskt!

Drakarna är början på vad jag hoppas kommer bli en fantastiskt serie. Det händer mycket i handlingen och karaktärerna utvecklas hela tiden. Som första bok i en serie kunde jag inte ha önskat mer.


Det bästa med boken: handlingen och karaktärerna.
Vad jag blev besviken på: klichéer.

Varför jag rekommenderar den här boken: för att Kagawa vet hur en skriver en riktigt spännande bok och för att tvisten med drakar är väldigt intressant.

Andra delar i serien:
1. Talon (sv. Drakarna)
2, Rogue
3. Soldier
4. Legion
5. Untitled

Tack till Harper Collins Nordic för recensionsexemplaret! 

2 kommentarer:

  1. Jag älskar den här boken! Dröjer sig fortfarande kvar trots att jag läste den för drygt ett år sedan. Del två var också fantastisk. Favoritscenen är när Ember surfar och det kommer en haj... :) Ska läsa mer av författaren men har inte kommit dit än.
    Härligt att du är tillbaka och bloggar med fullt ös igen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är utan tvekan riktigt bra! Jag ser verkligen fram emot uppföljarna. :) Du borde verkligen läsa hennes Blood of Eden och The Iron Fey serier.
      Tack så mycket! <3

      Radera