torsdag 4 augusti 2016

Minirec x 3: Frostbite, Shadow Kiss & Blood Promise

Obs! Se upp för spoilers från tidigare böcker i serien!

Frostbite av Richelle Mead
Serie: Vampire Academy #2
Sidantal: 327
Utgiven: 2008
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

Serien om damphiren Rose forsätter med att det sker allt fler strigoi-attacker. Som en försiktighetsåtgärd ordnar St Vladimir skolan en resa till en skidort där alla elever kan vara säkra under julen. Men allt är lika säkert som det verkar.

När det kommer till böckerna i Vampire Academy så är Frostbite en av de mer sorgliga tycker jag. Men den är också en av mina favoriter då det händer mycket som ger många eftereffekter och karaktärsutvecklingar. Ett stort plus är också att det är här som Adrian introduceras!


Det bästa med boken: karaktärerna och utvecklingen.
Vad jag blev besviken på: ...

-----------------------------------------------------------------------------------

Shadow Kiss av Richelle Mead
Serie: Vampire Academy #3
Sidantal: 443
Utgiven: 2008
Språk: Engelska
Betyg: 5/5 stjärnor

Det är lite speciellt med att läsa om sina favoritböcker, eftersom det finns så mycket nostalgi över läsningen. Shadow Kiss var min favoritbok när jag läste serien första gången (ca 2011?) och även om det har gått en hel del år sedan dess så faller jag ändå för samma delar i berättelsen som jag föll för första gången.

Shadow Kiss skiljer sig inte underhållsmässigt från de andra böckerna i serien, men det som står ut i mitt tyckte är handlingen och slutet. Mead spelar mycket på känslor och det är svårt att släppa boken eftersom jag hela tiden vill läsa vidare.


Det bästa med boken: slutet!
Vad jag blev besviken på: ...

-----------------------------------------------------------------------------------

Blood Promise av Richelle Mead
Serie: Vampire Academy #4
Sidantal: 503
Utgiven: 2009
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

Blood Promise utspelar sig bara en kort tid efter slutstriden i Shadow Kiss. Rose återhämtar sig och befinner sig nu i Ryssland, på jakt efter sin hämnd för Dimitri Belikov. 

Jag kände att första halvan av boken var relativt långsam. Nya karaktärer introducerades och Rose var rätt så låg. Den andra halvan däremot - riktigt bra! Spänningen steg och det började hända saker. Rose "vaknade upp" och den slutade riktigt bra.


Det bästa med boken: andra hälften.
Vad jag blev besviken på: hur långsam den var i början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar