måndag 9 februari 2015

Unmade

Unmade av Sarah Rees Brennan
Serie: The Lynburn Legacy #3
Sidantal: 384
Utgiven: 2014
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!

“You are the greatest achievement of your own life.”
- Unmade
Sista boken i min älskade The Lynburn Legacy serie! Vilken resa det har varit, full med spännande äventyr och underbara karaktärer. Var faktiskt riktigt svårt att förstå att det här är sista gången jag kommer att läsa om Kami, Jared, Angela och de andra!

Brennan levererar som vanligt en historia som är både unik och rolig blandat med lite spänning och älskvärda karaktärer. Men trots att jag verkligen älskade den här boken så hade jag ganska svårt att få någon kontakt med den... kände mig liksom frånvarande under läsningen, om ni förstår vad jag menar? Det gjorde att jag hade svårt för läsningen, och om det hade varit någon annan författare eller serie så skulle jag nog ha lagt ner boken. Men jag ville verkligen få reda på vad som hände i slutet av Umnade så jag fortsatte och är så klart väldigt glad över att jag har fått reda på slutet nu. ^^

I stort sett så centrerar handlingen runt Sorry-in-the-Vale och kriget mellan Kami & Co och Rob Lynburn. Det händer många grejer, och eftersom jag gärna inte spoiler i mina recensioner så undviker jag att skriva mer om själva handlingen.

Något som jag kom att tänka på när jag läste om "the golden Lynburns" var ett citat från boken The Outsiders av S. E. Hinton som lyder "Stay gold". Det har en riktigt stor betydelse för berättelsen (och är också ett av mina favoritcitat ever!) och har en riktigt djup mening när man förstår historien bakom orden. Det var då jag kom att tänka på att alla Gold-referenser i Unmade och kanske att de fungerar på ett liknande sätt - ord med en djupare mening. Oavsett om det stämmer eller inte, så tycker jag att det är en intressant tanke i alla fall.

Unmade var en väldigt bra serieavslutning, även om jag hade lite svårt att få kontakt med den. Tycker fortfarande att första boken i serien är bäst! Rekommenderas varmt!


Det bästa med boken: karaktärerna och humorn
Vad jag blev besviken på: att jag hade svårt att få kontakt med boken

Andra delar i serien:
1. Unspoken
2. Untold
3. Unmade

Mellanböcker:
0.25. The Spring Before I Met You
0.5. The Summer Before I Met You
1.5. The Night After I Lost You

1 kommentar:

  1. När jag läste Outtalat kände jag att jag blev lite "på ytan" när jag läste, jag hoppas 2an och 3an blir bättre...för jag gillar själva storyn :)

    SvaraRadera