tisdag 3 februari 2015

Kiss of Death

Kiss of Death av Rachel Caine
Serie: The Morganville Vampires #8
Sidantal: 348
Utgiven: 2010
Språk: Engelska
Betyg: 2.5/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!


Jag hade verkligen svårt att läsa igenom Kiss of Death, vilket är första gången i hela den här serien. Oftast så tycker jag att de här böckerna är ganska snabblästa och roliga, men den här gången var helt annorlunda.

Oftast så jag den typen av läsare som inte brukar kunna ignorera mindre saker i böcker som jag inte gillar, för boken i sig brukar vara i överlag vara bra. Men den här gången så hakade jag verkligen upp mig på de där småsakerna, för de hände upprepande gånger! Bland annat så är jag ganska trött på attityden Michael och Shane har mot Eve och Claire, det faktum att de hela tiden måste vara så överbeskyddande mot dem.

Sedan hade jag också lite svårt att förstå meningen med den här boken. Oftast så brukar Caines böcker utspela sig i Morganville, men det här är första gången i serien som huvudkaraktärerna är utanför i verkliga världen. Och visst var det en intressant förändring, men vad jag kunde avgöra så fanns det inte med något avgörande för handlingen i den. Det enda jag kan komma på är att vampyrerna i Morganville ska visa Claire & Co att de aldrig kan lämna staden, men det kanske är att gå för långt kanske?

Det enda positiva jag kan tänka mig med den här boken är det vanliga som jag nog har skrivit i varenda recension på böckerna i serien: Claires berättarröst och det faktum att de här böckerna är riktigt snabblästa.

Helt klart så föll Kiss of Death inte i min smak av flera anledning, men bara för att jag inte gillade en bok i en serie på femton böcker så betyder inte det att jag kommer avbryta den.


Bästa med boken: Claires berättarröst
Vad jag blev besviken på: att jag inte gillade den i allmänt

Andra delar i serien:
1. Glashuset (eng. Glass Houses)
2. Döda flickers dans (eng. The Dead Girls’ Dance)
3. Midnattsgränden (eng. Midnight Alley)
4. Feast of Fools
5. Lord of Misrule
6. Carpe Corpus
7. Fade Out
8. Kiss of Death
9. Ghost Town
10. Bite Club
11. Last Breath
12. Black Dawn
13. Bitter Blood
14. Fall of Night
15. Daylighters

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar