fredag 27 februari 2015

Fairest

Fairest av Marissa Meyer
Serie: The Lunar Chronicles #3.5
Sidantal: 222
Utgiven: 2015
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!

Love is war.
- Fairest
Jag har precis läst ut Fairest, en längre novell i The Lunar Chronicles serien, som handlar om drottning Levanas liv innan händelserna i Cinder. Jag hade inte speciellt höga förväntningar på den här novellen faktiskt, på grund av att jag inte är ett jättefan av Levana som karaktär. Men efter den här läsningen så har jag verkligen en helt annan syn på henne! Visst tycker jag fortfarande att hon är en hemsk person, men jag har också sympati för henne.

Fairest börjar med en tonårig Levana, som lever i skuggan av sin storasyster Channary och som har blivit märkt för livet. Från där får man följa hela händelseförloppet hur Levana blir drottning och man märker hur Meyer knyter ihop berättelsen riktigt bra hänvisningar till huvudkaraktärerna i seriens andra böcker.

Meyer har på ett beundransvärt sätt gjort Levanas karaktär mer levande. Förr kände vi henne bara som den ondskefulla drottningen av Luna som försöker ta över jorden, men nu får man se varför hon är så. Vad det var som gjorde att hon blev den personen hon blir senare. Det finns en tydligt röd linje genom hela berättelsen som hela tiden kommer tillbaka till Levanas psyke, vilket jag tyckte var riktigt intressant att läsa om eftersom jag inte har stött på så många karaktärer som Levana.

Det finns säkert folk därute som undrar i vilken ordning man ska läsa serien i, och efter några funderingar rekommenderar jag att man läser Fairest efter Cress. För den innehåller en del spoilers från de tre första böckerna och jag tror man kommer förstå seriens helhet bättre om man väntar lite med Fairest.

Fairest har varit en riktigt spännande och annorlunda läsning och ett trevligt tillskott till serien!


Det bästa med boken: att den var unik och riktigt intressant!
Vad jag blev besviken på: att den ibland var lite kortfattad

Andra delar i serien:
1. Cinder
2. Scarlet
3. Cress
4. Winter

Mellanböcker:
0.5. Glitches
0.6. The Little Android 
1.5. The Queen's Army
3.1. Carswell's Guide to Being Lucky
3.5. Fairest
3.6. The Princess and the Guard

2 kommentarer:

  1. ÅH vill läsa den här och Little Android & Carswell's Guide to Being Lucky har inte läst dem än, bara de andra två :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meyer är faktiskt riktigt bra på det här med noveller tycker jag! :D

      Radera