torsdag 19 februari 2015

Leker lite med tabeller

Att göra olika typer av listor tycker jag är världens roligaste! Speciellt när det är anknutet till bloggen och jag får bestämma vilken typ av statistik det ska handla om. ^^ T ex har jag mina månadsrapporter, book hauls, lästlistor m.m. Allt för att hålla koll på hur mycket jag läser och hur många nya böcker jag skaffar.

För några dagar sedan blev jag inspirerad att börja göra någon typ av tabell där jag kan se mer översiktligt på vad jag läser och köper varje månad. Så jag började kolla på mina månadsrapport och book hauls från hela den tiden jag har bloggat (började med det under juli 2012) och det tog faktiskt bara någon timme att skriva ner alla siffror! Och vet ni vad det knäppa är? Jag gillade det riktigt mycket! Roligt att kolla tillbaka också och se alla upp- och nedgångar jag har haft. =P

Observera att "köpta böcker" står för böcker jag har köpt själv, recensionsexemplar, bokbyten, de jag har fått osv. Dock inte bibliotekslån.

Och det här blev resultatet:

Böcker lästa och köpta under 2012



Böcker lästa och köpta under 2013



Böcker lästa och köpta under 2014



Böcker lästa och köpta under 2015 (uppdaterar fortfarande som året går)


Som det ser ut så var 2013 mitt bästa år. För då läste jag för det mesta fler böcker per månad än vad jag köpte (utöver de där första månaderna då), och det är precis så jag vill ha det! Under 2014 sjönk också mitt antal lästa böcker per månad riktigt mycket på grund av en lässlump som inte ville släppa taget. Började få tillbaka läslusten riktigt mycket nu i år under januari som tur är! ^^

Finns det fler än jag som tycker om det här med statistik och tabeller? Hur brukar ni i så fall göra? Berätta gärna i en kommentar!

4 kommentarer:

  1. Jag brukar bara göra en årlig sammanställning och då använder jag excel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer jag nog också göra vid årets slut :P Själv använder jag Word, för jag förstår inte hur diagram/tabeller fungerar i excel :/

      Radera
  2. Borde vara ett smart och motiverande sätt att hålla bättre kolla på fördelningen mellan köpta och lästa böcker. Det ger en annan känsla av att se det visuellt. Kul idé!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kände precis så! Älskar känslan av att ha all fakta på en enda bild! ^^

      Radera