tisdag 27 januari 2015

Rapport från skolan

I början av mitt skolår förra hösten så skrev på bloggen att jag ibland skulle skriva vad jag höll på med den... det har jag inte direkt gjort så mycket. Sorry! Men faktiskt, utöver den allmänna skoltröttheten så har det inte hänt så mycket. Jag är alldeles för upptagen med att läsa facklitteratur, skriva rapporter och plugga inför högskoleprovet nu i mars. Och mellan det så har jag min skrivgrupp och tjejgrupp samt bloggen och läsningen - kan lugnt säga att jag längtar till sommaren!

Men något som jag kan nämna är litteraturen jag har fått läsa i min svenskakurs. Under december hade min klass i uppgift att läsa den svenska dystopin Kallocain av Karin Boye. Och jag tyckte faktiskt att den var riktigt bra! Det är intressant att jämföra den med moderna dystopier som The Hunger Games och Divergent. För det finns faktiskt några likheter!

Sedan hade vi också ett novelltema där jag läste Speciella omständigheter av John Ajvide Lindqvist och Huset Ushers undergång av Edgar Allan Poe. Jag älskade verkligen Lindqvist novellen, men fastnade inte så mycket för Poes, även om den också var bra.

Nu under vårterminen kommer det mest bli uppsatsskrivande (mer eller mindre fyra olika stycken) och jag bävar faktiskt lite inför det! Men härligt nog så får jag sommarlov den 22 maj och då ska det blir skönt med lite ledighet (om jag nu inte börjar arbeta lite, vilket det antagligen kommer att bli)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar