fredag 30 januari 2015

Hur du krossar en drakes hjärta

Hur du krossar en drakes hjärta av Cressida Cowell (eng. How to break a dragon's heart)
Serie: How to Train Your Dragon #8
Sidantal: 313
Utgiven: 2013
Språk: Svenska
Betyg: 4/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!



Cowell överraskade mig verkligen med Hur du krossar en drakes hjärta, jag hade inte alls förväntat mig att den i slutet skulle bli så gripande. Helt klart en av mina favoriter i serien!

Det som först slog mig när jag läste den här boken, var att handlingen skiljer sig ganska mycket från de tidigare delarna. Hittills så har varje bok följt i stort sett samma mönster när det kommer till handlingen, men den här gången blev jag lite överraskad. Hicke ställs inför utmaningar han inte har stått inför innan, det blir några äventyr och boken hade ett väldigt oväntat djup när det kom till en sak (läs boken för att ta reda på vad!).

Som vanligt har Cowell många svartvita bilder på sidorna, vilket alltid förhöjer läsnöjet. För vem gillar inte bilder i böcker? Det gör det lättare att visualisera och gör även boken väldigt snabbläst. 

Vad som faktiskt förvånade mig med Hur du krossar en drakes hjärta var slutet. Det var väldigt annorlunda, lite skrämmande men samtidigt riktigt spännande! Har helt klart satt en helt ny kurs för resten av serien!

Den här boken är helt klart en av mina favoriter i hela serien, och det finns väldigt många anledningar för det. Rolig, spännande och lättläst - rekommenderas varmt!



Det bästa med boken: slutet!
Vad jag blev besviken på: lite långsam början...

Andra delar i serien:
1. Hur du tränar din drake (eng. How to Train Your Dragon)
2. Hur du blir pirat (eng. How to Be a Pirate)
3. Hur du pratar med drakar (eng. How to Speak Dragonese)
4. Hur du stjäl en potatis (eng. How to Cheat a Dragon's Curse)
5. Hur du blir en riktigt hjälte (eng. How to Twist a Dragon's Tale)
6. Hjältens handbok om dödliga drakar (eng. A Hero's Guide to Deadly Dragons)
7. Hur du (nästan) korsar Atlanten (eng. How to Ride a Dragon's Storm)
8. Hur du krossar en drakes hjärta (eng. How to Break a Dragon's Heart)
9. Hur du stjäl en drakes svärd (eng. How to Steal a Dragon's Sword)
10. How to Seize a Dragon's Jewel
11. How to Betray a Dragon's Hero
12. One More Day

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar