lördag 24 januari 2015

Blue Lily, Lily Blue

Blue Lily, Lily Blue av Maggie Stiefvater
Serie: The Raven Cycle #3
Sidantal: 391
Utgiven: 2014
Språk: Engelska
Betyg: 4.5/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!

“Let us be grateful to the mirror for revealing to us our appearance only.”
- Blue Lily, Lily Blue
Hur lyckas en författare ändra min åsikt om hennes böcker med bara en serie? Det var nog 2008 då läste jag Stiefvaters Frost och Feber på svenska, men under den tiden så var de böckerna inte alls för mig. Jag tyckte att de var alldeles för långsamma för min boksmak just då, men nu när jag läser Stiefvaters andra böcker så kan jag inte låta bli att älska dem! Snacka om utveckling!

Blue Lily, Lily Blue (älskar den titeln!) fortsätter att berätta om Blue och the Raven Boys - Gansay, Adam, Noah och Ronan - och den här gången hände det ännu mer spännande saker! Blues mamma är försvunnen, det avslöjas saker (hemliga saker) och det blev många överraskande ögonblick! Helt klart en fantastiskt läsning!

Men den fantastiska läsningen åtsidan, det tog mig faktiskt en stund att riktigt komma in i handlingen. Jag tyckte att den var lite långsam och händelselös, men som tur var jag som fast efter de första hundra sidorna och då gick det bara uppför!

Som vanligt tycker jag att Stiefvaters språk är helt magiskt! Hon har ett sätt att formulera meningar som gör dem väldigt poetiska och jag upptäckte ibland att jag läste om flera sidor bara för att få njuta av orden.

Karaktärsmässigt så tyckte jag de fem huvudkaraktärerna var helt okej. Blue är fortfarande min favorit, helt enkelt på grund av att hon är Blue. Något som förvånade mig dock var att jag gillade Adam och Ronan så mycket i den här boken, man fick se lite andra sidor hos dem än tidigare, vilket jag verkligen uppskattade. Gansay och Noah hade jag lite problem med den här gången, främst på grund av att jag inte fick samma känsla för dem som i de tidigare böckerna.

Blue Lily, Lily Blue var i slutet en bok som verkligen steg över mina förväntningar! Jag älskade språket och spänningen, men jag tycker att den saknade lite av den där magin som fanns i de tidigare böckerna. Men trots det så rekommenderar jag verkligen den här serien!


Det bästa med boken: språket och spänningen.
Vad jag blev besviken på: att jag inte kom in i läsningen fortare.

Andra delar i serien:
1. The Raven Boys (sv. Kretsen)
2. The Dream Thieves (sv. Drömtjuvarna) 
3. Blue Lily, Lily Blue
4. Untitled

1 kommentar:

  1. Det här är ju verkligen ett bevis på att man inte ska ge upp en författare/serie då eftersom det när som helst kan vända ;)

    SvaraRadera