tisdag 26 februari 2013

Unearthly - Cynthia Hand

Unearthly (Unearthly #1) av Cynthia Hand
Goodreads

Genre: paranormal romance, fantasy, YA
Sidantal: 435
År: 2011

Handling

In the beginning, there's a boy standing in the trees . . . .
Clara Gardner has recently learned that she's part angel. Having angel blood run through her veins not only makes her smarter, stronger, and faster than humans (a word, she realizes, that no longer applies to her), but it means she has a purpose, something she was put on this earth to do. Figuring out what that is, though, isn't easy.

Her visions of a raging forest fire and an alluring stranger lead her to a new school in a new town. When she meets Christian, who turns out to be the boy of her dreams (literally), everything seems to fall into place and out of place at the same time. Because there's another guy, Tucker, who appeals to Clara's less angelic side.

As Clara tries to find her way in a world she no longer understands, she encounters unseen dangers and choices she never thought she'd have to make between honesty and deceit, love and duty, good and evil. When the fire from her vision finally ignites, will Clara be ready to face her destiny?

Unearthly is a moving tale of love and fate, and the struggle between following the rules and following your heart.

Bedömning & Tankar
Oftast när man läser paranormal romance idag, så handlar det ju oftast en människotjej som faller för en övernaturlig kille, eller att båda tillhör det övernaturliga på något sätt. Unearthly överraskade mig redan från första sidan - för hur ofta får man läsa en romans mellan en övernaturlig tjej och en mänsklig kille?

Det var ett tag sedan jag läste en paranormal romance med änglar, och jag har saknat det på något sätt. Jag gillar alltid att läsa om hur onda vs goda krafter strider med varandra, och även om det inte var Unearthly´s huvudhandlingen, så kan man ana det i skuggorna. Vilket så klart ger mig höga förväntningar på de andra böckerna i serien!

Clara är bokens huvudperson och det är från hennes perspektiv man får följa allt. Jag gillade verkligen hennes berättarröst, det var så enkelt att leva sig in i den och hur hon upplevde sin vardag som vanlig skolelev och delvis ängel. Den var inte överdrivet omogen eller totalt självsäker, Clara hade sina brister och färdigheter men hon försökte hela tiden att göra det bästa med sitt liv.

Det som gjorde att boken inte fick 5 stjärnor av mig berodde på hur man i stort sett hela tiden fick sväva i ovetande. Det blev ganska irriterande i längden, och jag störde mig flera gånger hur Claras mamma inte bara berättade det som hon (Clara) behövde veta.

Uneartly är nog av en bästa paranormal romance jag har läst hittills. Den rusar inte i handingen, man får lära känna karaktärerna innan det stora slutet, en långsam spirande romans och en helt ny syn på änglar - vad mer kan man vilja ha från en bok idag?!

Favoritkaraktär: Tucker

Bästa del/scen: striden

Citat
“So often we only do what we think is expected of us, when we are capable of so much more.”

“I feel like Cinderella sitting in the middle of the road with a pumpkin and a couple of mice, while Prince Charming charges off to rescue some other chick.”

“Hey, you feel like driving today?" he asks. "I don't want to walk to the bus stop. It's too cold."
"You feel like dying today?"
"Sure. I like risking my life. Keeps things in perspective.”

“In fact, I've essentially given up on the idea of flight altogether and accepted that I'm going to be an angel-blood who stays earthbound, a flightless bird, like an ostrich. Maybe, or in this weather, a penguin.”


Den hittills kompletta serien:

1. Unearthly
2. Hallowed
2.5. Radiant
3. Boundless

4 kommentarer:

  1. NU måste jag verkligen plocka upp boken och läsa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett plus är väl att hela serien redan finns ute :P På det viser slipper man vänta på nästa bok :D

      Radera
  2. Jag tror jag måste läsa den här boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Desto fler som läser den desto roligare! :D

      Radera