måndag 18 februari 2013

Blodsmagi - Tessa Gratton

Tack till B Wahlströms för recensionexemplaret!


Blodsmagi (The Blood Journals #1) av Tessa Gratton

Genre: urban fantasy, romance, YA
Sidantal: 383
År: 2013

Handling
Det börjar oskyldigt: Rita en cirkel på marken ... lägg ett dött löv I mitten ... strö över lite salt ... läs en formel på latin ... tillfoga några droppar färskt blod.

Det där sista är kanske inte så enkelt ändå. Men för Silla känns det ändå rätt. Sedan hennes föräldrars fruktansvärda död har ingenting ens varit i närheten av att kännas rätt. Silla är beredd att göra vad som helst för att avslöja sanningen om sin familj till och med pröva besvärjelserna i boken som hon nyligen fått i sin ägo, och som verkar ha tillhört hennes pappa. Till och med offra sitt eget blod.

Men boken är inte det enda som är nytt i Sillas liv. Nicholas har precis flyttat in i grannhuset. Silla misstänker att han såg när hon utförde blodsmagin på kyrkogården, vid sina föräldrar grav. Men vad han än såg och vad han än anser om det så vill hon vara med honom.


Bedömning & Tankar
Jag får bara rysningar längs ryggraden när jag tänker på Blodsmagi. Den är verkligen något utöver det vanliga med all magi och blod. 


Japp, som skylten säger, detta är inte en bok för er som har hemofobi (rädsla för blod). För det mesta går det knappt något kapitel utan att blod på ett eller annat sätt är inblandat. Jag själv har inga större problem att läsa om det, för det mesta tycker jag bara att det är spännande. Fast det är nog för att det är fiction och inte verklighet, då skulle jag nog ha haft lite panikkänslor. 

Från början trodde jag inte att handlingen skulle vara så djup som den var, jag trodde att det skulle det skulle vara det vanliga hålla-hemligheter-för-din-hemliga-kärlek-och-inte-avslöja-vad-du-är handlingen. Men jag blev glatt överraskad, den var inte alls jag som tänkte mig! För det första så står redan Silla och Nick på (något) lika grund redan från början, och jag gillade att handlingen inte rusar fram. 

Jag fastnade inte så mycket för Silla, enligt mig så upptar det för mycket av boken om hur hon sörjer på olika sätt och får utlopp för det genom magin. Däremot gillade jag Nicholas mycket mer. Han hade humor, stack ut och hade en skön personlighet. 

Sätter som Gratton har lagt upp all handling skapade verkligen en spännande stämning! Det är varierat mellan Sillas och Nicks PoV, samt dagboksanteckningar. Från början förstod jag inte vad dem var till för, men de ger bland annat en annan inblick i magin, än vad man får från Silla, Reese och Nick, samt så ger det en bakgrund till karaktärerna som bara nämns i huvudhandlingen. 

En bok för er som söker extra spänning och det där lite mörkare i böcker. Men återigen, ingen bok för er som är rädda för blod.

Favoritkaraktär: Nick
Bästa del/scen: slutet

Citat
"Min styvmor skulle dö om hon kom in här. Får jag bjuda hit henne?"

"Jag skrev en dikt till dig. I går eftermiddags, vid fotbollsplanen."
"Gjorde du?"
"Mm."
"Får jag höra den?"
"Om jag någonsin kommer på första raden."

Den hittills kompletta serien:
1. Blodsmagi
1.5. Crow Memory
2. The Blood Keeper

5 kommentarer:

  1. Jag är lite nyfiken på den boken, men vet inte om det blir för mycket med allt blod. Får väl läsa och ta reda på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Hoppas att du kommer att gilla den. :)

      Radera
  2. Jag är också nyfiken på Blodsmagi, men som ovan så får jag ta reda på om blodet blir för mycket genom att läsa boken ;)

    Haha bra citat där :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja, de livade verkligen upp stämningen i boken. :P

      Radera
  3. Vill verkligen läsa denna! Fin blogg du har.

    SvaraRadera