onsdag 21 september 2016

The Iron Traitor

The Iron Traitor av Julie Kagawa
Serie: The Iron Fey: Call of the Forgotten #2
Sidantal: 304
Utgiven: 2013
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!

IMG_2596

Det var ett tag sedan jag läste The Lost Prince, men efter lite snabb läsning på nätet kom jag ihåg de viktiga delarna och då kastade jag mig över The Iron Traitor.

Efter mötet med The Forgotten återvänder Ethan och Kenzie till den normala världen. Men lugnet varar inte länge. Kierran har försvunnit och återigen återvänder Ethan till Nevernever i jakt på sin systerson.

Det är aldrig fel att åter läsa om Nevernever och äventyren som upplevs där, men nu börjar det bli allt mer blodigt allvar. The Forgotten blir allt mer av ett hot och det börjar bli tydligt vilka karaktärer som kämpar på vilka sidor - vilket krossar mitt hjärta (ni som har läst vet säkert vilken del av boken jag menar).

Jag trodde under ungefär halva boken att den skulle bli väldigt meh-ig. Spänningen var inte på topp och för det mesta kändes som om alla karaktärer sprang runt i cirklar i jakten på Kierran. Avtal gjordes hit och dit, och det var en del drama under mitten av handlingen. Men det ändrades! Slutet av boken var det bästa under hela läsningen - fast på bästa möjliga sättet!

Vad jag också gillade mycket under läsningen var karaktärerna, speciellt Ethan, Kenzie och Kierran som boken egentligen handlar om. Visserligen är den skriven från Ethans PoV, men ändå får de andra också mycket utrymme i berättelsen. Av dem tre tycker jag bäst om Kenzie och Kierran på grund av jag fastnade mer för deras berättelser.

The Iron Traitor är en uppföljare som jag har lite blandade känslor men den avslutades på ett förstklassigt sätt. Det gör att jag ser fram emot nästa (och sista) boken i serien med mycket mer entusiasm.


Det bästa med boken: slutet och karaktärerna.
Vad jag blev besviken på: början.

Varför jag rekommenderar den här boken: för att Kagawa kan bygga ett crescendo i sina berättelser och bara det gör den värd att läsa.

Andra delar i serien:
1. The Lost Prince
2. The Iron Traitor
3. The Iron Warrior

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar