måndag 19 september 2016

Minirec x 3: End of Days, Scent of Magic, Nick och Norahs oändliga låtlista

End of Days av Susan Ee
Serie: Penryn & the End of Days #3
Sidantal: 435
Utgiven: 2015
Språk: Engelska
Betyg: 5/5 stjärnor!

Det är fantastiskt när en serie avslutas på ett sådant... fantastiskt sätt. Jag lyfter på hatten för Susan Ee - hon vet hur en serie ska avslutas. Penryn är en riktigt kick ass karaktär som jag älskar från början till slut och Raffe var äntligen med i handlingen efter World After (där han bara dök upp närmare slutet).

Jag tycker det är lite extra kul att läsa böcker om änglar och/eller demoner. Det är ett intressant ämne och det finns många tolkningar att skriva om. Ee har i Penryn & the End of Days skrivit om änglar som invaderar jorden och tar över kontrollen, vilket resulterar i att människorna gör uppror - vilket är ett koncept jag älskar!


Det bästa med boken: allt! <3
Vad jag blev besviken på: ...


----------------------------------------------------------------------------------------

Scent of Magic av Maria V. Snyder
Serie: Healer #2
Sidantal: 414
Utgiven: 2012
Språk: Engelska
Betyg: 3.5/5 stjärnor

Först, hur fint är inte omslaget till Scent of Magic? Jag älskar omslagen med lila på men detta är löjligt fint!

Boken är skriven från flera PoV, främst från Avry och Kerrick. Det gjorde att jag hade koll på i stort sett allt som hände och främst var det detaljer från kriget de kämpar i mot Tohon. Det blev stundvis lite för mycket krig och för lite fokus på karaktärerna för min smak. Men trots det var det några riktigt intressanta tvister i handlingen som jag gillade.


Det bästa med boken: tvisterna och karaktärerna.
Vad jag blev besviken på: fokuset på kriget.

----------------------------------------------------------------------------------------

Nick och Norahs oändliga låtlista av David Levithan, Rachel Cohn (eng. Nick & Norah's Infinite Playlist)
Sidantal: 198
Utgiven: 2010
Språk: Svenska
Betyg: 3.5/5 stjärnor

Det här är den första boken jag läser skriven av Levithan och Cohn, men redan nu är jag sugen på att läsa fler böcker som de har gjort tillsammans. Den handlar om hur Nick och Norah träffar varandra i New York en natt och hur de lär känna varandra. 

Jag tyckte att den här boken var riktigt mysig att läsa. Bäst tyckte jag om miljön och karaktärerna samt hur de skildrades. Dock föll jag inte så mycket för instalove delen av berättelsen.


Det bästa med boken: karaktärerna och miljön.
Vad jag blev besviken på: instalove-biten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar