Goodreads

Genre: contemporary, historisk, YA
Sidantal: 256
År: 2013

Tack till B Wahlströms förlag för recensionsexemplaret!

Handling

Sommaren håller på att ta slut och femtonåriga Evies styvfar Joe är äntligen hemma efter att ha stridit i andra världskriget. Familjen har med ens gott om pengar och livet leker för Evie. Men allt är inte så idylliskt som det verkar. När den filmstjärnesnygge Peter Coleridge, som tjänstgjort tillsammans med Joe i Europa, dyker upp dras Evie in i en härva av lögner och svek. Hon faller för Peters charm och ignorerar de mörka hemligheter som omgärdar honom. När en tragedi sker förändras hennes liv i ett slag. Sakta men säkert förstår hon att allt hon har trott på är en lögn och hon tvingas välja mellan sina föräldrar och mannen hon älskar. Evie måste förråda någon av dem. Frågan är bara … vem?

Bedömning & Tankar
Nu när jag tänker på det så har jag nog aldrig läst en bok som utspelar sig direkt efter ett krig. Det var en väldigt stor skillnad att läsa i jämförelse med böcker utspelade i moderna tider, fast på ett bra sätt!

Evie är tjejen som pendlar mellan att vara barn och vuxen, vilket verkligen märks i hennes personlighet och handlande. Hon vill verkligen vara som sin mamma, som använder läppstift, bär vackra klänningar och har fina skor, dock är Evie ganska naiv på ett sett som gör att hon inte alltid förstår vad som händer omkring henne. Och det är faktiskt något som jag gillade med henne! (men mer om det i nästa stycke)

Som med andra historiska böcker är Vad jag såg och när jag ljög viss del grundade i riktiga fakta, och det är nog det som gör att man känner så starkt för vissa saker i handlingen. Speciellt i Blundells bok så handlar det mycket om efterkrigstiden då många fortfarande var misstänksamma mot olika grupper. I bokens handling så finns det med ett judiskt par som tillbringar tid med Evie och hennes familj när de besöker Florida. Men allt går inte som det är tänkt, och snart drivs paret ifrån hotellet - bara på grund av sin tro! Jag gillade att Evie stod upp för sin vänskap med paret, och faktiskt gjorde det som var rätt även om ingen av de vuxna lyssnade på henne.

Trots att jag gillade bokens handling, så tyckte jag att de 100 sista sidorna var lite väl överflödiga. De tillförde egentligen inget nytt till handlingen utan visade bara vilken utveckling Evie har genomgått sedan hon påbörjat semestern. I slutet gillade jag verkligen hennes utveckling och den person hon blivit genom allt som hänt henne.

En bok som berör och får en att tänka efter vad som faktiskt är rätt och fel för var och en, rekommenderar varmt!

Favoritkaraktär: Evie

Bästa del/scen: slutet