lördag 26 januari 2013

Succubus on Top - Richelle Mead

Succubus on Top (Georgina Kincaid #2) av Richelle Mead
Goodreads

Genre: urban fantasy, paranormal romance, vuxen

Sidantal: 314
År: 2008

Handling

Georgina Kincaid's job sucks. Literally.

Love hurts, and no one knows it better than Georgina Kincaid. If she so much as kisses Seth Mortensen, the shy, sexy, incredibly gifted Seattle writer she's been dating, she'll drain his life force. Georgina is a succubus-a demon who draws her power from other men's pleasure. Admittedly, the shapeshifting and immortality perks are terrific, and yes, Georgina did choose to join the ranks of hell centuries ago. But it seems completely unfair that a she-demon whose purpose is seduction can't get hot and heavy with the one mortal who knows and accepts her for who she is.

It's not just her personal life that's in chaos. Doug, Georgina's co-worker at a local bookstore, has been exhibiting bizarre behavior, and Georgina suspects that something far more demonic than double espressos is at work. She could use help finding out, but Bastien, an irresistibly charming incubus and her best immortal friend, is preoccupied with corrupting an ultra-conservative talk radio star-and giving Georgina some highly distracting come-hither vibes. Georgina is going to have to work solo on this one-and fast because soon, Doug's life won't be the only one on the line.


Bedömning & Tankar
Ibland kan det vara en lättnad att komma bort från YA-böcker, eftersom jag har läst så många vid det här laget så börjar jag tycka att handling och koncept börjar upprepas väldigt mycket. Och då passar en vuxenbok mig bättre, för då har man kommit förbi det där stadiet då känslor utforskas för första gången och kärlek vid första ögonkastet är inte så vanligt heller.

Richelle Meads böcker är alltid uppfriskande att läsa, eftersom de står ut oavsett genre och är spännande. Att hon också kan vara så varierande mellan alla sina böcker så att ingen liknar den andra gör det ännu roligare att läsa hennes böcker.


Av alla övernaturliga varelser så tillhör demoner och änglar mina favoriter, och därför passar den här serien mig väldigt bra - eftersom det finns gott av båda sorterna. Och Georgina är en av mina favoritkaraktärer, hon har en sådan härlig personlighet, ställer upp för sina vänner och är en riktigt kick-ass hjältinna! 

Jag gillade nytillskottet incubusen Bastien, som är en gammal vän till Georgina. Han var min favorit efter Georgina, och det var faktiskt väldigt intressant att få veta mer om själva succubus/incubus rasen. Det ger ett helt nytt perspektiv när man får inside-info och jämför det med alla kommentarer som Jerome, Hugh, Peter och Coby brukar slänga ut sig. 

Själva mysteriet med Doug och hans bands nya framgång lyckades jag inte lista ut förrän jag nästan läst fram till stycket då det avslöjades. Kände mig ganska dum då, det verkade så uppenbart efter att man fick reda på svaret. Men så är det ju oftast, kanske nästa gång ett annat mysterium dyker upp kommer jag att vara lite snabbare och smartare. 

Mead fortsätter att vara en av mina favoritförfattare, och jag kan tänka mig att alla som gillade hennes Vampire Academy-serie även kommer att gilla hennes vuxenserie. Dock rekommenderar jag att man bör vara +15 eftersom det finns en del sex i handlingen.

Favoritkaraktär: Georgina

Bästa del/scen: När Bastiens uppdrag avslutades

Citat
“When you say ‘old friend,’ are we talking, like...since the Ice Age?”
“No. Of course not.”
“Oh.”
“It’s only been about four hundred years.”
“Ah. Yes. Only four hundred.” A wry expression spread over his face. “Being with you is a continual experiment in perspective. Among other things.”

“Dad told Uncle Seth not to screw things up,” she informed me as we washed our hands. “He said even if Uncle Seth is famous, him getting a woman like you defies belief.”
I laughed and smoothed down the skirt of my dress. “I don’t know about that. I don’t think your dad gives your uncle enough credit."
Brandy gave me a sage look, worthy of someone much older. “Uncle Seth spent last Valentine’s Day at a library.”

“One thing that never changed among humans: there were always those who wanted to get something for nothing. It was what kept hell in business.”

“Humans are not meant to be perfect. That’s what humanity is: a series of successes and failures, a testing of one’s own nature and aptitude. Eventually it consumes a person.”

5 kommentarer:

  1. Jag vill läsa den här serien SÅ mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Gör det! :D Gillar den jättemycket hittills!! ;)

      Radera
  2. Sv:
    Det priset som står på BookDepository är priset man betalar. De har gratis frakt till i stort sätt alla länder i världen och jag har aldrig betalat tull ifrån dom. Som sagt priset som står är allt jag betalar, VAT ingår i priset till skillnad från amazon som de lägger på i slutet. Brukar ta runt 1-2 veckor innan man får paketet. och alla böcker skickas i seperata paket. så om du beställer 6 böcker får du 6 olika paket. :)
    Hoppas det hjälper :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något hjälper det iallafall. Får forska vidare :P

      Radera
    2. Har du fler frågor är det bara att mejla eller skriva till mig på facebook eller goodreads :)

      Radera