tisdag 5 juni 2018

The Burning Maze - Rick Riordan

The Burning Maze av Rick Riordan
Serie: The Trials of Apollo #3
Sidantal: 448
Utgiven: 2018
Språk: Engelska
Betyg: 3/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!


IMG_3219

Tredje boken och mer än halvvägs genom serien om Apollo. Fortfarande rolig även om den börjar bli lite mer sorgligare.

The Burning Maze erbjuder en återkomst till Labyrinten (Percy Jackson and the Labyrint) där Apollo, Meg och Grover måste hitta vägen till det tredje oraklet som de gamla romerska kejsarna har fängslat. De hamnar till slut i Kalifornien där skogsbränder härjar och några dryader har en koppling till Megs förflutna.

Något som jag alltid kan lita på med Riordans böcker är att de ska ha en humor som jag kan skratta högt av. Sådant är fallet även i The Burning Maze. Men jag börjar känna att det är samma typ av skämt som finns i de två första böckerna. Apollo som nu är människa och därav inte har samma krafter som tidigare, som nu är i Lesters kropp, etc. Det är mycket självironi, vilket jag gillar men det börjar bli för mycket.

Vad jag däremot uppskattade väldigt mycket var hur mycket mörkare serien börjar bli. Efter att Apollo bröt sina löften i tidigare böcker, har utmaningarna och riskerna blivit allt större. Detta bevisas verkligen i den här boken. Samtidigt hintas det om att det kommer hända värre saker innan serien är över! Hur ska en stå ut med något sådant efter vad som hände i The Burning Maze?! Visst, jag gillar att det händer saker men måste Riordan krossa mitt hjärta samtidigt?

Som sagt har Apollo inte genomgått någon större karaktärsutveckling under seriens gång. Lite mer empatisk, men fortfarande sig lik sedan tidigare. Meg däremot har gjort en 180 graders (om inte 360 graders) förändring. Hon är nu helt inställd på att ta ner de romerska kejsarna och skyr knappt några medel för att nå målet. Men samtidigt får vi reda på mer om hennes barndom och lite om hur hon hamnade i Neros klor. Jag ser verkligen fram emot att få se hur Meg kommer fortsätta utvecklas. Det är två böcker kvar, mycket kan hända (hoppas bara att Apollo får lite utveckling också).

The Burning Maze är en rolig, hjärtskärande och ibland frustrerande bok. Men de bra sakerna utvägar de saker jag hade svårt för. Rekommenderas!


Andra delar i serien:
1. The Hidden Oracle
2. The Dark Prophecy
3. The Burning Maze
4. The Tyrant's Tomb
5. Untitled

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar