söndag 3 juni 2018

Länkkärlek - vecka 22

En typ av inlägg jag tänker kan vara kul för alla som läser det - för vem älskar inte lite länkar från den gångna veckan? Lite blandat med nyheter (både gamla och nya), blogginlägg, videos, artiklar och mycket mer. Självklart handlar alla länkar på något sätt om böcker, eller är på annat vis väldigt intressanta!

Ursula K. Le Guin är en författare som gick bort tidigare i år och lämnade ett stort arv inom fantasy och science fiction genrerna. Nu har det meddelats att det ska komma en dokumentär om hennes liv och hur hon har påverkat litteraturen senare i år. Trailer och mer information kan ni hitta här.

För några veckor sedan läste jag några riktigt bra hbtq-inriktade böcker och fick ett sug efter fler, fast med några andra än två homosexuella killar i huvudrollen. Jag ville ha lesbiska personer, folk som identifierar sig själva som ickebinära eller som var bisexuella. Få lite variation helt enkelt och inte bara hålla mig till en del av hbtq-böcker. Då hittade jag en lista på Bookriot med 10 Must-Read 2018 Bisexual YA Books som passar bra, ni kan hitta listan här.

Boktugg publicerade här i veckan inlägget Omgiven av titelskydd - men vem bryr sig? som handlar om boktitlar, copyrightskydd och att härma andra titlar. Jag hörde om detta först från Romancepoddens avsnitt 48. A Fashionable Indulgence - mode och morska män?, hur en romanceförfattare har varumärksskyddat användandet av ordet "Cocky" i boktitlar. Ganska galet tycker jag. Ni kan läsa mer om saker på Boktugg här, eller varför inte lyssna på Romancepoddens avsnitt?

När du verkligen kan vara dig själv och bli accepterad för fandomen du tillhör.




Varför studerar eleverna på Hogwarts egentligen astronomi? Älskar denna typ av videor!




Lite mer Harry Potter med en medley över fanteorier av Peter Hollens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar