fredag 8 juni 2018

Openly Straight - Bill Konigsberg

Openly Straight av Bill Konigsberg
Serie: Openly Straight #1
Sidantal: 320
Utgiven: 2013
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

IMG_3222

Det är intressant hur ens boksmak förändras under året. På vintern har jag inga problem att läsa lite tyngre och längre böcker inom fantasy, scifi eller dystopi. Men nu när sommaren är på väg med rasande steg är en contemporary som Openly Straight helt perfekt.

Huvudkaraktären i boken heter Rafe och utöver att gilla fotboll och hata tofu, är han även gay. Han kom ut i eight grade (typ 8:an?) och det blev en stor del av vad folk först ser hos honom. Men Rafe är trött på det, och när han får chansen att börja om, gör han det på andra sidan av landet (USA). Där bestämmer sig Rafe för att inte vara gay, men när han börjar få känslor för sin bästa vän blir saken allt mer komplicerad.

När jag började läsa Openly Straight var jag tveksam om jag skulle fortsätta. Handlingen börjar direkt när Rafe kommer till sin nya skola och har bestämt sig för att inte "komma ut". Han förnekar att han är gay om någon frågar direkt, men säger inte heller att han gillar tjejer även om han hintar att han gör det. Redan här visste jag att det skulle bli stora problem för Rafe längre fram i berättelsen. Det är aldrig bra att förneka någon del av sig själv, och speciellt en sådan stor del. Men samtidigt kan jag förstå Rafe. Att hela tiden bära en stämpel och behöva utstå beteendet från andra utefter den, kan vara otroligt frustrerande och jobbigt.

Just detta med att ha en stämpel på sig är en röd tråd genom hela boken. Jag tycker Konigsbergs tar upp ämnet på ett bra vis och får Rafes resa till sin identitet att kännas verklig. Dessutom får det även en att tänka på varför ens sexualitet egentligen spelar någon roll. Varför kan inte en person få vara den sig själv utan att bli dömd för det? Eller känna känslor för?

Rafe är en sympatisk karaktär när jag väl fick lära känna honom mer. Desto mer jag förstod av honom, desto mer kunde jag uppskatta boken. Handlingen går hela tiden framåt under en termin på Rafes nya skola, men det finns också tillbakablickar genom berättelser Rafe skriver som uppgift i skolan. Hans förhållande till människorna och till Ben är bland det finaste i boken.

För de personer som vill ha något lite annorlunda och härligt och roligt. Rekommenderas varmt!


Andra delar i serien:
1. Openly Straight
1.5. Openly, Honestly
2. Honestly Ben

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar