lördag 23 juni 2018

3 x minirec: Olle & Bolle är bröder, Hemma hela sommaren, Juno och Jillis flyttar

Olle & Bolle är Bröder av Charlotta Lannebo
Illustratör: Ellen Ekman
Sidantal: 32
Utgiven: 2017
Språk: Svenska
Betyg: 3/5 stjärnor

IMG_3239
- Nu djupandas mamma,
En berättelse om två bröder och deras mamma och vanligt familjeliv.

Vilka syskon kan inte känna igen sig i Olle och Bolle? Jag tror att de är ungefär 5 respektive 3 år ungefär. Allt Olle vill är att bli lämnad ifred, allt Bolle vill är att göra vad Olle gör. Själv är jag det yngsta syskonet i min skara, men jag kan känna igen mig lite i Bolle. Att ofta hänga efter och vilja ta efter de äldre syskonet/en. (eller driva dem till vansinne...)

Ekmans illustrationer till denna bilderbok är utan tvekan on point. Jag älskar alla detaljer hos både karaktärerna och i bakgrunden. Det är alltid roligt att jag kan känna igen flera saker eller gissa mig till vart de kommer ifrån. Gör läsningen lite roligare och igenkännande.

Härlig bok om syskon och familj. Rekommenderas!


-------------------------------------------------------------------

Hemma hela sommaren av Elin Johansson
Illustratör: Ellen Ekman
Sidantal: 32
Utgiven: 2018
Språk: Svenska
Betyg: 3/5 stjärnor

IMG_3238
- Vad ska ni göra för roligt i sommar?
Den frågan är alltid aktuell i slutet på vårterminen i skolan, eller snarare genom hela livet? Men det är något speciellt när en är lite yngre att berätta för alla klasskompisar vad en planerar att göra under sommarlovet. Delvis skryt, delvis drömmande, delvis ångest när en inte har några andra planer än att vara hemma.

Berättelsen i handlingen centrerar kring en mamma och hennes barn och hur de inte kan åka någonstans under sommaren. Mamman kommer då på att de ska tälta vid en sjö och ha en safari-upplevelse.

En bok som på flera nivåer har stor igenkänning och humor som lyser igenom. Att trots att det ibland kan vara svårt och du jämför ditt liv och upplevelser med andra i din närvaro, kan du få ut mycket av livet genom att umgås med människor i ditt liv och hitta på saker på andra villkor.


-------------------------------------------------------------------

Juno och Jillis flyttar av Anna Bjelkholm
Illustratör: Mia Olofsson
Sidantal: 32
Utgiven: 2018
Språk: Svenska
Betyg: 3/5 stjärnor

IMG_3241

Hur är det att som barn flytta från allt som är bekant och börja om på nytt någon annanstans? Juno och Jillis flyttar ger en realistisk och fin tagning på temat.

Juno lekar som vanligt med Jillis och får på kvällen reda på att familjen måste flytta. Juno får farhågor av flytten, eftersom gosedjuren kanske kommer bli mörkrädda i flyttlådan och de inte kommer ta med sig badkaret. Hur kommer det bli när de kommer till nya bostaden? 

Berättelsen om Juno och Jillis är en igenkännande handling som jag tror många kan känna igen sig i. Jag gillar speciellt hur Bjelkholm och Olofsson har vävt samman berättelsen och illustrationerna på det sättet de har gjort. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar