söndag 20 oktober 2013

Berövad - Liz Coley

Berövad av Liz Coley
eng. Pretty Girl-13
Goodread

Genre: thriller, contemporary, YA
Sidantal: 304
År: 2013

Tack till B Wahlströms för recensionsexemplaret!

Handling
Angie är tretton när hon försvinner från ett scoutläger. I nästa ögonblick står hon framför dörren till sitt hem, hon har varit borta i tre år. Hon minns ingenting men de fula, röda ärren som slingrar sig kring hennes handleder och anklar vittnar om händelserna. En skrämmande och samtidigt fascinerande psykologisk thriller för unga vuxna om konsekvenserna av övergrepp. Men också om att våga acceptera den man är, eller snarare: delarna av vilka man består.

Bedömning & Tankar
Berövad är boken som får en att läsa klart den i en enda sittning, boken som skrämmer en så mycket att man inte vågar ta en paus från läsning eftersom handlingen är både bra och fruktansvärd på samma gång.

Det är inte speciellt ofta jag tillåter mig själv att läsa thriller, eftersom jag varje gång påverkas väldigt stark av dem. Men när jag läste om vad Berövad handlade om så greps jag av en stark längtan att faktiskt läsa något annorlunda - något som sticker ut från alla mina dystopi och fantasy böcker. Och den gjorde mig verkligen inte besviken! Berövad steg över alla förväntningar!

Direkt under första kapitlet greps jag av starka och blandade känslor för både Angie och handlingen. Sympati för allt Angie har tvingats gå igenom, förskräckelse för att sådant faktiskt kan hända och intresse för hur Coley skulle avsluta hela berättelsen. Att säga hur jag känner för Berövad är inte enkelt, eftersom den väcker så många känslor och tankar som kraschar ihop och bara bildar en stor röra.

Jag kan bara beundra Coley för att ha skapat en sådan karaktär som Angie. Trots allt hon har gått igenom så har hon en otrolig inre styrka, speciellt i slutet då hon äntligen börjar på svar på alla sina frågor och så många sanningar avslöjas. 

Grejen med att läsa Berövad är att inte veta vad från början vad som kommer att hända, för jag kan tänka mig att det tar bort en stor del av spänning. Chansen att själv få upptäcka bokens hemligheter utan en massa spoilers och förväntningar, det är det som gör den så beroendeframkallande. =)

Trots att jag inte skulle rekommendera Berövad till väldigt känsliga läsare, så skulle jag ändå säga till alla att ge den en chans. Den förtjänar den uppmärksam den får, och att den tar upp sådana känsliga ämnen som är aktuella idag gör den bara ännu bättre i mina ögon!

Favoritkaraktär: Angie
Bästa del/scen: slutet!



1 kommentar:

  1. Riktigt bra bok, hemsk men bra och välskriven :)

    SvaraRadera