torsdag 10 oktober 2013

Smaragdgrön - Kerstin Gier

Smaragdgrön (Ädelstenstrilogin #3) av Kerstin Gier
Goodreads

Genre: science fiction, romance, YA
Sidantal: 480
År: 2013

Tack till Bonnier Carlsen för recensionsexemplaret!

Handling
Spänningen stegras, intrigens trådar möts och blir till en vacker väv. Allt som verkat mystiskt i de två tidigare delarna får nu sin förklaring, men blir slutet verkligen gott?
Gideon säger att han fortfarande tycker om Gwendolyn, men frågar istället om de kunde vara vänner! Inte precis den utveckling Gwendolyn hoppats på. Varför beter han sig så obegripligt, ena stunden förälskat och ömsint, andra kylig och som förbytt. Det hemliga ordenssällskap som arbetat i århundraden för att sluta cirkeln kring kronografen har mycket mäktiga vänner och hemliga motiv. Deras grundare greven av Saint Germain, som levde på 1700-talet, kan fortfarande påverka Gideons och Gwendolyns kärlek.


Bedömning & Tankar
Känner mig både lite sorgsen och bitterljuv nu när den här serien är över. Kommer verkligen att sakna Gwen, Gideon och alla de andra härliga karaktärerna, men alla bra ting har ett slut och Ädelstenstrilogin hade ett väldigt bra slut! ^^

Innan jag påbörjade läsningen av trilogin, så hade jag aldrig läst en serie som inriktade sig på tidsresor. Så det var ett väldigt spännande koncept redan från början, och jag tycker verkligen att Gier har lyckats väldigt bra med att förklara hur det hela fungerar. Dock så saknade jag förklaringar på några av de fenomen som var med, så under halva handlingen funderade jag egentligen vad vissa saker innebar, vilket förstörde lite av läsupplevelse. Men resten av boken vägde upp för det!

Gier överraskade mig verkligen rejält i slutet, jag fick nästan hjärtklappning av hur spännande det var! Hade inte tänkt på att det kunde hända, eller att det ens var möjligt!

Det bästa med boken var helt klart dess humor och underbara karaktärer. Jag kunde inte låta bli att skratta högt flera gånger åt situationerna Gwen kunde hamna i eller Xemerius skämt!
När det gäller mina favoritkaraktärer så är Gwen och Gideon är helt enkelt för bedårande tillsammans, och nu när de faktiskt har kommit varandra lite närmare är det bara nöje att få läsa om dem. Gillade verkligen att man fick en djupare inblick i deras liv också!

Och sedan lite spoilersektioner, markera för att läsa.
[Att Gwen var Lucy och Pauls barn gissade jag redan i slutet av första boken, så det blev inte någon större överraskning för mig när det uppenbarades nu. Men jag blev ändå väldigt rörd över hela scenen! Den var så känsloladdad!]
[Älskade hela tvisten med Bernards!]

Sammanfattningsvis så tycker jag att Smaragdgrön är en helt lysande avslutningen på en av mina absoluta favoritserier jag har läst i år! Rekommenderas varmt!

Favoritkaraktär: Gwen
Bästa del/scen: Spoiler! [När Gwen fick reda på sin sanna härkomst]


Andra delar i serien:
1. Rubinröd
2. Safirblå
3. Smaragdgrön

1 kommentar:

  1. Älskar verkligen rubinröd serien, karaktärena är så härliga, och den är riktigt spännande

    SvaraRadera