söndag 27 oktober 2013

Drömgångare - Samantha Shannon

Drömgångare (The Bone Season #1) av Samantha Shannon
eng. The Bone Season (The Bone Season #1)
Goodreads

Genre: fantasy, dystopi
Sidantal: 487
År: 2013

Tack till Modernista förlag för recensionsexemplaret!

Handling
Det är år 2059. Flera av världens största städer kontrolleras av en säkerhetsstyrka vid namn Scion.

Paige Mahoney arbetar i den kriminella undre världen i Scion London, där hon ingår i en hemlig cell. Hon utför ett ovanligt arbete: Hon söker information genom att bryta sig in i andra människors psyken. Paige är en drömgångare, och i den här världen begår sådana som hon ett brott bara genom att andas.

Men när Paige grips och sätts i fängelse, möter hon en kraft som är ännu mer skrämmande än Scion. Fängelset är en hel stad, Oxford, som står under under kontroll av en mäktig, utomjordisk ras. Dessa varelser, rafaimerna, sätter stort värde på Paige och andra synska - som soldater till sin armé

Paige tilldelas en refaim, Warden. Han är hennes mästare - och naturliga fiende. Men om hon ska kunna återfå sin frihet måste Paige nästla sig in i Wardens psyke och försöka lista ut hans gåtfulla motiv.

Bedömning & Tankar
Ni vet hur en bok kan låta bra från början, men som senare inte alls faller en i smaken? För mig var Drömgångare en av de böckerna. Jag tycker att bokens koncept var riktigt bra och Shannon skriver på ett sätt som verkligen lockar en att läsa vidare, men Drömgångare var trots det inte en bok för mig.

Jag hade riktigt svårt med att komma in i världen Shannon har skapat, och den största orsaken till min förvirring var alla termer som hela tiden dök upp. Det var svårt att komma ihåg vad de betydde när man hade kommit flera hundra sidor in i handlingen, och det var vissa ord som bara beskrevs i en ordlista längst bak i boken (som jag först hittade när jag hade vänt sista sidan -.-).

Men bara för att jag inte gillade boken, så kan jag ändå tänka mig att många andra kan gilla den. För handlingen är originell och jag tycker verkligen att Shannon är en riktigt talangfull författare, men det räckte ändå inte till för att jag skulle få mer än ett svagt gillande för boken och dess innehåll.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar