söndag 15 september 2013

Svindlande Höjder - Emily Brontë

Svindlande Höjder av Emily Brontë (serialbum)
eng. Wuthering Heights: The Graphic Novel
Goodreads

Genre: klassiker, historisk
Sidantal: 155
År: 2013

Tack till Argasso Förlag för recensionsexemplaret!

Handling
När mr Lockwood hyr en lantgård av den mystiske mr Heathcliff får han en inblick i sin hyresvärds turbulenta förflutna. Han får höra om hans odödliga kärlek till Catherine Earshaw, som hemsöker Heathcliff bortom graven, och om hans hämndlystna, tyranniska sätt att behandla alla som vågar ställa sig i hans väg. Ska Lockwood lyckas undgå att dras in i Heathcliffs våldsamma värld?

Svindlande höjder gavs ut 1847 och kom att bli Emily Brontës första och enda roman. I dag anses den vara ett mästerverk inom den engelska litteraturen, och många ser den också som sin absoluta favoritklassiker. Här kommer en fullödig och färgstark serieversion av den tidlösa berättelsen, vackert illustrerad av John M. Burns.

Bedömning & Tankar
Av alla klassiska album jag har läst hittills så måste Svindlande Höjder ha varit den jag är mest besviken på. Efter att ha hört så mycket gott om originalet så hade jag tänkt mig den väldigt annorlunda

Egentligen var det enda jag hade problem med var själva berättelsen. Trots att den var ganska intressant så hittade jag ingen sammansättning, det hoppades i tiden och de flesta av karaktärerna var ganska galna och förvirrande.

Något som jag däremot gillade väldigt mycket var alla vackra illustrationer! De påminner väldigt mycket om akvarell (eller är det akryl?) målningar, och det passar väldigt bra in i den tidsepok som berättelsen utspelar sig i.

Även om jag inte föll för själva berättelsen så gillade jag Svindlande Höjder. Det är ett bra alternativ om man inte vill släpa sig igen originalberättelsen som är skrivet i ord. Rekommenderas!

Favoritkaraktär: Cathy
Bäst del/scen: slutet

2 kommentarer:

  1. Jag läste boken och tyckte också att karaktärerna var lite halvflänga... Men jag tyckte ändå om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var bra, men hade förväntat mig något mer liksom. :/

      Radera