fredag 23 oktober 2015

Glädjen med noveller.

När jag behöver något snabbt att läsa eller bara vill fördriva någon timme med läsning, då brukar jag vända mig till noveller. Under senaste tiden har det blivit allt fler (i alla fall i jämförelse med tidigare) och jag har under de senaste veckorna läst några riktigt bra noveller.
   De flesta noveller jag brukar läsa tillhör serier, så kallade "mellannoveller" eller "short stories". Några av dem utspelar sig före själva huvudhandlingen i en bokserie medan några andra utspelar sig mellan böckerna. Några ger ett nytt perspektiv på handlingen medan några andra ger en bredare insyn och kunskap om seriens värld.

Utöver den uppenbara anledningen till att läsa noveller (läs ovan) så tycker jag att noveller är extremt underhållande. De kan ge mig ett smakprov hur en författare skriver, porträtterar sina karaktärer eller driver sin handling framåt (alla tre är i stort sett samma sak, men inte för mig), Via nätet är det väldigt enkelt att hitta noveller och ofta är dem gratis att läsa. Jag känner också ingen direkt press när jag läser dem, som jag kan känna inför en viss över sexhundra sidor bok som jag läser för ögonblicket.

Med det här inlägget vill jag bara skriva om min nya förkärlek till noveller. Det kan vara så att jag bara är inne i en period där jag läser många av dem, men det hoppas jag inte på - eftersom jag planerar ett mindre projekt för början av nästa år som involverar noveller. (Mer om det senare i december.)

Vad tycker du om noveller? Älskar du dem eller hatar du dem? Berätta gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar