måndag 19 oktober 2015

2 x Minirec: Fantastic Beasts and Where to Find Them & The Tales of Beedle the Bard

Fantastic Beasts and Where to Find Them av J. K. Rowling
Sidantal: 123
Utgiven: 2000
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor


Som en person som har vuxit upp med Harry Potter kan jag inte låta bli att förundras hur stor den världen är och hur den hela tiden överraskar mig med sina djup. Fantastic Beasts and Where to Find Them är i stor sett ett stort uppslagsverk över båda varelser jag känner igen samt de jag aldrig har hört talas om. Min lista över favoritvarelser har helt klart utökat efter den här läsningen.

Jag tycker det ska bli kul att se filmerna som är baserade på Fantastic Beasts, för jag tror helt klart att de kommer bli jättebra. Finns så många antydningar i texten till fantastiska historier att det inte är sant!

För er som vill veta mer om Rowlings värld och vill ha en föraning om filmerna som kommer är denna bok ett måste!



Det bästa med boken: de små anteckningarna från Harry, Ron och Hermione lite varstans samt hur informationsrik den var.
Vad jag blev besviken på: att den inte var längre.

Varför jag rekommenderar den här boken: för att den är skriven av J. R. Rowling. Duh!


---------------------------------------------------------------------------------

The Tales of Beedle the Bard av J. K. Rowling
Sidantal: 109
Utgiven: 2008
Språk: Engelska
Betyg: 5/5 stjärnor!


Kombinationen med sagor från Harry Potter-världen, tankar och ord från Dumbledore och fina illustrationer från Rowling är en helt oemotståndlig kombination som bara tvingar en att läsa den här boken.

Min favorit av sagorna var nog The Warlock's Hairy Heart, för den rörde verkligen vid hjärtat (pun not intended). De andra var också riktigt bra och det var kul att läsa sagan om de tre bröderna som även är med i Harry Potter och Dödsrelikerna.

The Tales of Beedle the Bard är helt klart en ny favoritbok som jag med säkerhet kommer läsa om flera gånger i framtiden. Rekommenderas!


Det bästa med boken: sagorna och illustrationerna.
Vad jag blev besviken på: inget!

Varför jag rekommenderar den här boken: för att den är helt fantastiskt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar