söndag 10 februari 2013

2 x Minirecension: Förlorad grund

Med tanke på hur många noveller jag har läst den senaste tiden, så kan det dyka upp minirecensioner ganska ofta framöver. I alla fall två eller tre till utöver den här.

Lecagy Lost (Of Poseidon #0.5) av Anna Banks
Goodreads

Jag läste Anna Banks bok Of Poseidon under hösten, och sedan dess har jag letat efter denna prequel som berättar historien om själva dispyten mellan kungadömena bland Syrena´s. 
Innan jag hade kommit halvvägs in i novellen, så tyckte jag inte så mycket om den. Kändes lite irriterande om att läsa hur Grom och Nalia inte gillade varandra, men det blev mycket bättre under andra halvan. Och herregud, vilket slut! Den enda frågan som återstår är hur tusan spoiler! [någon kan överleva en explosion! Och sedan ha barn med en människa, utan en tanke på hur ens egen familj inte ens vet att man fortfarande lever! Så jäkla själviskt!]
Men i överlag tycker jag att den är en riktigt bra berättelse, och alla som kanske är lite fundersamma på om de vill läsa Of Poseidon så kan jag rekommendera den här! För den följer samma stil; humor, tårar som rinner, och äventyr.  

Betyg: 4/5 stjärnor


Foundation (Razorland #0.5) av Ann Aguirre
Goodreads

Ännu en prequel, denna gång till boken Enclave som jag också läste förra året. (verkar som om detta kommer att bli novellernas-år i år)
Och precis som Legacy Lost så berättar Foundation om hur världen i Enclave började, och enligt mig var det mer intressant än spännande. Det hände inte så mycket direkt, men jag tyckte att det var ganska sött med hur huvudpersonerna lärde känna varandra trots den hopplösa situationen. Åhh, även i en värld av mörker kan det finnas små ljudglimtar!
Har inte så mycket mer att säga om den här novellen. Den var kort, ganska bra och förklarar en del av vad som hände innan världen gick under.

Betyg: 3/5 stjärnor
---------------------------------------

Om ni är intresserade kan ni läsa novellerna här: Legacy Lost / Foundation

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar