tisdag 21 januari 2014

If we burn, you burn with us

Obs! Se upp för spoilers!


Fatta Eld av Suzanne Collins
Serie: Hungerspelstrilogin #2
Sidantal: 318
Utgiven: 2009

Katniss trodde att en vinst i Hungerspelen var lika med framgång, lycka och berömmelse, men istället skulle det bara leda till fruktan och att hon blev ökänd. Huvudstaden är inte nöjd med henne. Hennes prestationer på arenan har gjutit mod i rebellstyrkorna - och i takt med att upproret växer sig starkare, ökar också riskerna för Katniss och de hon älskar - inklusive de två killar som slåss om hennes gunst. Varje val hon gör får ödesdigra konsekvenser. Och det är då huvudstaden blottar sin slutgiltiga fälla...

Andra boken i Hungerspelstrilogin bjuder på explosiv spänning, olidliga situationer och början på någonting stort - den kunde i stort sett inte ha varit bättre! 

Redan under första boken så fastnade jag för karaktärerna, världen och handlingen som Collins har skapat, med Fatta Eld så tar hon ett steg längre och gör läsningen ännu mörkare och deprimerande. Men det är absolut inget jag klagar på! Det är sällan jag läser en bok som är så välskriven och unik, så jag hade väldigt höga förväntningar redan från första sidan - och för en gångs skull så blev jag inte besviken! Eller ja, lite besviken, men inte på det man kan tro egentligen...

Det jag hade problem med under läsning var att jag kände mig så frånvarande. I vanliga fall så brukar jag kunna dyka in i en handling och uppleva läsning som om jag själv var där, men med Fatta Eld kände jag mig mest som en åskådare. Boken är onekligen bra och spänningen är på topp genom hela handlingen, men ändå så kunde jag inte ta det där sista steget mot att bli ett med berättelsen. =P

Det är många karaktärer med i boken, både gamla och nya, men Katniss och Peeta fortsätter att vara mina stora favoriter även i den här boken! Läsningen var lite långdragen under första halvan, men så fort man kom tillbaka till huvudstaden för Spelen så hade jag inte en tråkig stund! Gillade speciellt tiden precis innan alla deltagarna går in på arenan. =)

Om du som jag är sen med att läsa hela Hungerspelstrilogin så tycker jag verkligen att ni ska ta upp första boken nu - det är något man inte kommer ångra i sista taget!



Och så en liten recension på Revolt... är alldeles för deppig för att skriva en hel...

Revolt av Suzanne Collins
Serie: Hungerspelen #3
Sidantal: 329
Utgiven: 2010

De två första delarna i trilogin om Hungerspelen har gått som en raket på den litterära himlen, bland annat som etta på New York Times bestseller-lista. Förväntningarna på del tre är enorma. Rebellerna har gjort uppror. Katniss är räddad. Distrikt 12 ligger i ruiner. Peeta är kvar i huvudstadens våld. Finns verkligen distrikt 13? Kommer Katniss och Peeta att återförenas eller tar huvudstaden Peeta från henne. Var är hennes mamma och lillasyster? Och vilka andra från distrikt 12 har undkommit?

Jag har vid tillfället då jag skriver dessa ord precis läst ut sista boken i Hungerspelstrilogin, och det enda jag kan tänkta på är mitt hjärta har blivit krossas tusen gånger om under hela läsningen! 
Precis som sina föregångare är Revolt en fantastiskt bok, men den är helt klart den mest deprimerande av dem. När jag läste de sista orden i den så blev sidorna fuktiga av mina tårar, och jag kunde knappt bända bort mina fingrar från boken rygg för att vända sista bladet - så sorglig och hjärtkärande var den!

Kommer jag nu att ångra att jag någonsin läste den här serien? Nej, det kommer jag inte att göra. För för mig har detta varit en otrolig resa tillsammans med Katniss, en resa som nog kommer följa mig livet ut, något jag aldrig kommer att glömma hur mycket jag än vill det. 



4 kommentarer:

  1. Det är verkligen en trilogi som sätter sina spår! :)

    SvaraRadera
  2. Riktigt roligt att läsa din recension. Särskilt med tanke på hur SJUKT mycket jag ogillar HungerGames-serien! Första boken var bra, sen spårade det ut och blev trist tycker jag. Men som sagt, kul med en annan POV på saken ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja alla kan inte tycka lika hela tiden! :P

      Radera