onsdag 22 maj 2013

Clockwork Princess - Cassandra Clare

Clockwork Princess (The Infernal Devices #3) av Cassandra Clare
Goodreads

Genre: paranormal romance, steampunk, YA
Sidantal: 568
År: 2013

Handling

Tessa Gray should be happy - aren't all brides happy?
Yet as she prepares for her wedding, a net of shadows begins to tighten around the Shadowhunters of the London Institute.
A new demon appears, one linked by blood and secrecy to Mortmain, the man who plans to use his army of pitiless automatons, the Infernal Devices, to destroy the Shadowhunters. Mortmain needs only one last item to complete his plan. He needs Tessa. And Jem and Will, the boys who lay equal claim to Tessa's heart, will do anything to save her.


Bedömning & Tankar

(Varning för väldigt mycket svammel!)

Vad är bättre än att uppleva alla de känslor som en bokserie kan få en att känna? För mig har The Infernal Devices varit en enda stor storm av förväntningar, tårar och skratt. Och nu när den är över så känns det som om jag har förlorat något stort, samtidigt som jag känner att serien har gett mig så mycket tillbaka! Det är en helt underbar känsla som jag inte känner så ofta.


Jag skulle kunna skriva en hel recension med att säga hur mycket jag älskare Cassandra Clare's böcker, hennes karaktärer etc. etc. Men det skulle bli ganska ensidigt att läsa, och man skulle säkert inte läsa allt i så fall, eftersom det skulle gå att förutse vad jag tycker om allt i boken. Så därför ska jag försöka att undvika det.

Så som sagt är Clockwork Princess den sista boken i en trilogi och det innebär ju en hel del. Mina intryck av karaktärerna har ändrats från bok till bok, både till det bättre och det sämre. Oftast när någon av mina favoritkaraktärer gjorde något dumt, tänkte jag frågan "varför?". Det var så utanför deras personligheter och jag hade faktiskt högre förhoppningar på dem. Så på det viset blev jag lite besviken, men det vägs i alla fall upp alla de andra fantastiska ögonblicken med samma karaktärer!

För det mesta visste man redan vad som skulle hända innan man ens startade läsa boken, men Clare lyckades ändå göra den spännande med oväntade tvister och sitt underbara språk. Och vilket slut! Varje sida var ren kärlek!

Om ni ännu inte har upplevt den magi som Clare skriver med, så borde ni verkligen ge den en chans! Var dock beredda på att ni behöver näsdukar tillgängliga, för man gråter floder till Clockwork Princess

Favoritkaraktär: Tessa
Bästa del/scen: Ena halvan av prologen

Citat
"And now I need you to do for me what I cannot do for myself. For you to be my eyes when I do not have them. For you to be my hands when I cannot use my own. For you to be my heart when mine is done beating."

"Life is a book, and there are a thousand pages I have not read."

“Do you even care where I’m going?” he said. “What if I were going to hell?”
“I’ve always wanted to see hell,” Cecily said. “Doesn’t everyone?”
“Most of us spend our time trying to stay out of it, Cecily. I’m going to an ifrit den, if you must know, to purchase drugs from vile, dissolute criminals. They may clap eyes on you, and decide to sell you.”
“Wouldn’t you stop them?”
“I suppose it would depend on whether they cut me a part of the profit.” 


Andra delar i serien:
1. Clockwork Angel
2. Clockwork Prince
3. Clockwork Princess

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar