söndag 5 maj 2013

3 x Minirec: Monster jagar en alltid över ängen

Dracula av Bram Stroker (serialbum)
Goodreads... 146 sidor, utgiven 2012

Helt klart det bästa klassiska seriealbumet jag har läst hittills! Det är så spännande att äntligen få läsa Dracula (även om det är seriealbum) och det får mig uppskatta den här versionen så mycket mer, för jag tror inte att jag skulle ha tålamod att läsa originalet av Bram Stroker.






Macbeth av William Shakespeare (seriealbum)
Goodreads... 140 sidor, utgiven 2011

I jämförelse med de andra seriealbumen jag har läst så hör Macbeth till de jag gillar minst. Men det är för att jag inte direkt hänger med (eller fattar) själva verket av Shakespeare. Illustrationerna var väldigt bra, och jag gillade de häftiga scenerna med häxorna, men jag förstår inte hur Macbeth tänkte i början när han fick profetian. Han hade det ju bra - gott ställt, familj och ett bra rykte, men sedan ska han och hans galna fru (som blir ännu galnare) samarbeta för att han ska bli kung av Skottland - bara för att några häxor i skogen har sagt det. Vart ligger logiken i det egentligen!?!



Jane Eyre av Charlotte Brontë (seriealbum)
Goodreads... 141 sidor, utgiven 2011

Att läsa berättelser från tidigare århundraden är något av det svåraste man kan läsa, enligt mig. För den verkligheten skiljer så sig mycket från ens egen att vissa händelser kan ses som helt otänkbara - och det gör det svårt att komma in själva handlingen. För mig var Jane Eyre på det viset ganska mycket.
Själva historien riktar in sig på Jane och hennes liv, man får följa henne från barnsben tills hon blir vuxen och gifter sig. Och jag gillade verkligen att man fick se så mycket och hur hon förändrades, och det var väl det jag störde mig lite på. Ett exempel; under hela hennes barndom är Jane hela tiden envis och går sin egen väg, det är sällan som hon blir påverkad av de vuxna i sin omgivning. Men när hon blir vuxen blir hon så... manipulerad och naiv. Jag förstod inte alls hur hon gick från det ena till det andra och det störde jag mig på. 
Men på plussidan så var illustrationerna väldigt vackra, liksom varje bild var som en tavla! Påminde mig om vattenakvarell, eller någon annan typ av vattenbaserade målning. Det passade i alla fall väldigt bra ihop med historien.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar