onsdag 30 augusti 2017

"Saker ingen ser" releasefest

Finns det något bättre än fester som är tillägnade åt böcker? Tror inte det.

I fredags var jag på releasefesten för Anna Ahlunds nya bok Saker ingen ser i Nordstedtshuset på Riddarholmen. Som är vanan för mig gick jag dit trots att jag inte läst boken (eller hennes debutroman Du, bara) och möttes av en chockvåg av färger, röster och skratt.

Temat för releasen gick i bokomslagets färger - rosa, orange, persika, guld, gul - och nästan alla hade någon av dessa färger på sig. Jag själv hade en rosa tröja med luftballonger på som jag hade grävt fram från min garderobs djup. Det var det enda plagget som jag hade som stämde in på någon av de valda färgerna. Kom fram till att jag har en väldigt mörk och dov klädsel överhuvudtaget.


Kalaset gick av stapeln kl 18.00 och vi blev alla välkomnade av Anna själv med en varm kram. Väl inne i lokalen var det fint dekorerat med utdrag från boken på väggarna, solrosor på bord och golv, ett berg av Saker ingen ser (se ovan) som ingen kunde missa och så mycket folk att många fick stå upp. 

När Anna skulle presentera och berätta om boken var det några roliga detaljer som kom fram, bland annat fick vi reda på att omslagets färger var inspirerade efter en klänning (samma som Anna hade på sig på festen) och att det var färdigt innan boken. Att det från början när kontrakt skrevs att det skulle vara en novellsamling med 12 noveller. De skulle utspela sig från sex personer perspektiv. Det som blev kvar av detta är de sex olika perspektiven.

Sedan blev det quiz med frågor relaterade till bokens karaktärer. Det gällde allt från Karin Boye till årtal samt en hel del Håkan Hellström. Men det var riktigt kul och laget jag var med i lyckades bra (även om vi inte var i top 3).

Som avslutning blev det bokförsäljning och signering, som jag har för mig varade nästan en hel timme. Det var helt galet! Festen avslutades kl 21.00 och jag gick därifrån ungefär 10 minuter innan dess. 

Att gå på denna releasefest är en av de mysigaste och roligare sakerna jag har gjort på senaste tiden! Jag vill bara tillbaka dit just nu och återuppleva det igen. 

1 kommentar: