fredag 11 augusti 2017

Låt vargarna komma + Kodnamn Verity

Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt (eng. Tell the Wolves I'm Home)
Sidantal: 420
Utgiven: 2013
Språk: Svenska
Betyg: 4.5/5 stjärnor

IMG_2432

Ni vet när en författare lyckas så bra med detaljerna i en bok att allt är on point och en inte kan föreställa sig några förändringar? För mig var Låt vargarna komma på det viset.

June är bara fjorton år då hennes morbror Finn går bort - något som gör henne väldigt ensam då föräldrarna och systern är upptagna med sin egen sorg. Men strax efter Finns död dyker Toby upp, som hennes mamma beskriver som Finns "specielle vän". Mellan June och Toby växer en vänskap fram, och June får snart reda på hemligheter som vänder upp på allt hon någonsin vetat.

Berättelsen i Låt vargarna komma är nog en av de bästa böcker jag har läst när det kommer till skildring av sorg och att växa upp. June är en karaktär som är lätt att känna med och även om boken utspelar sig 1987 tror jag att många kan känna igen sig i Junes miljö. Hennes förhållanden till sin familj, hur hon söker ensamhet och sättet hon behandlar sorgen efter Finn.

För den som vill ha en välskriven bok som träffar en rak i hjärtat, så rekommenderar jag Låt vargarna komma varmt.


-------------------------------------------------------------------------------------

Kodnamn Verity av Elizabeth Wein (eng. Code Name Verity)
Sidantal: 336
Utgiven: 2013
Språk: Svenska
Betyg: 4/5 stjärnor

IMG_2443

Det är inte så ofta jag läser skönlitteratur som skildrar Andra världskriget, men när jag gör det vill jag alltid att de ska vara lika bra som Kodnamn Verity. Brutal, känslosam med en gnutta glädje mellan sidorna.

En spion från Storbritannien kraschar med ett plan i ockuperade Frankrike och blir tillfångatagen och förhörd av nazister. Tills slut går spionen Queenie med på att skriva ner allt hon vet om brittiska underrättelsetjänsten och genom hennes berättelse visas hennes vänskap med piloten Maddie.

Det är inte ofta jag får läsa böcker som helt och hållet handlar om vänskap - och jag vet inte om det beror på att de gömmer sig för mig eller om det inte ges ut många böcker av den typen - men när jag får tag i en sådan bok, då bultar mitt hjärta lite extra. Idag då många böcker tar upp ämnen som romans, krig och psykisk ohälsa kan den enkla vänskapen försvinna i mängden. Jag har inget emot att läsa om dessa ämnen, men ibland vill jag ha en sådan vänskapsberättelse som den mellan Maddie och Queenie.

Genom att variera Queenie och Maddies perspektiv får Wein en väldigt unik tagning på deras berättelse. Maddies perspektiv som utspelar sig innan kriget och framåt och Queenies som tittar tillbaka och skriver ner sin berättelse. Jag gillade själva konceptet med Weins skrivsätt, men jag hade problem ibland med kronologin av berättelsen.

Kodnamn Verity är utan tvekan en välskriven bok som får en att börja gråta (iallafall var det så för mig, och de recensioner jag har läst av den). Rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar