onsdag 23 augusti 2017

Everything, Everything

Everything, Everything av Nicola Yoon
Sidantal: 307
Utgiven: 2015
Språk: Engelska
Betyg: 5/5 stjärnor!

IMG_2941

Jag har sett Everything, Everything på flera håll ända sedan den kom ut och som väldigt många hypade böcker backade jag undan från den. Det är något med böcker som får mycket uppmärksamhet, det höjer förväntningarna och när så många gillar något går det mot strömmen att (utifrån vad en tycker om den) kritisera boken. Men efter att ha sett filmen och läst boken, kan jag se att allt som sagts om Everything, Everything är välförtjänt!

Maddie är allergisk mot världen och har spenderat hela sitt liv bakom fönster, men hon är nöjd som det är. Tills hon möter Olly får erfara precis vad hon missar.

Boken är skriven i en luftig och kraftfull text med relativt korta kapitel, vilket gör att sidorna flyger förbi. Vid vissa tillfällen hade jag gärna haft lite mer beskrivningar för att få mer förståelse. Men filmen fyller ut dessa och ger en djupare inblick. Detta går så klart båda vägarna, då filmen exempelvis inte går lika djupt in i Ollys familjesituation.

Det som verkligen gjorde att jag fastnade för Everything, Everything var skildringen av Maddie, hennes förhållanden och hur hon utvecklades.
   Maddie är någon jag direkt fick sympati för. Jag har svårt att tänka mig hur det måste vara att inte kunna gå ut under hela sitt liv, även om en hade alla saker en kan önska sig inomhus. Men när en som Maddie har en sjukdom som gör det omöjligt att gå ut, så kan en väl egentligen inte göra annat än att acceptera det? Speciellt då världen utanför är en dödsfälla.

Utöver Maddie så var det hennes förhållanden med andra som stod ut mest i boken, enligt mig. De växer systematiskt genom boken och en får mer förståelse för dem ju mer som avslöjas. Vissa detaljer chockade mig (avslöjas inte vilka, pga spoilers!) eftersom de kändes så realistiska. Ibland kan jag känna att det bara är huvudkaraktärens känslor och upplevelser som får ta plats i berättelsen, men här kom det från flera håll. Det var lite annorlunda och väldigt speciellt.

Everything, Everything förtjänar alla fina ord den har fått och säkerligen kommer fortsätta att få. Den träffade mig rakt i hjärtat. Berättelsen får en att fundera på vad som gör livet värt att leva för, men även hur mycket en kan stå ut med innan det brister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar