lördag 12 augusti 2017

Fiendish

Fiendish av Brenna Yovanoff
Sidantal: 341
Utgiven: 2014
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

IMG_2954

Brenna Yovanoff är en författare jag började kolla på redan innan jag började blogga och under åren som har gått har jag sett hur hon har släppt bok efter bok. Självklart dröjde det ända tills jag hitta Fiendish på årets bokrean innan jag faktiskt läste något av henne och den var en riktigt knock out!

Boken handlar om Clementine DeViro som har varit fångad i rötterna i en källare under tio år, bortglömd. En dag dag hittar killen Fisher henne där och tar bort henne därifrån och hem till hennes släktingar. Men varför blev Clementine fångad i källaren från första början? Tillsammans med Fisher och sin kusin letar hon efter svaren.

Det som står ut i mina tankar när det kommer till Fiendish är Yovanoffs språk. Seriöst, jag skulle lätt kunna läsa om boken bara för språkets skull. Den har nästan en poetisk klang och det beskriver saker på ett sätt som jag fastnade för. Stundvis var den också sassy och jag älskade hur Yovanoff porträtterar Clementine, Fisher och Shiny.

Trots att Clementine har varit i källarens mörker i ett decennium, verkar hon återhämta sig rätt så fort efteråt. Liksom hon tar snabbt ett intresse hos Fisher och pratar med Shiny om hur hon vill kyssa honom honom - trots att Shiny varnar henne med att Fisher är "the devil".

Magisk och lite morbid  - Yovanoff bjuder på en bok som steg över mina förväntningar. Utan tvekan kommer jag att läsa hennes andra böcker också för att få uppleva samma känsla som jag fick av Fiendish.


Det bästa med boken: språket, karaktärerna och handlingen.
Vad jag blev besviken på: ...

Varför jag rekommenderar den här boken: för det Fiendish har är den perfekta balansen mellan morbid, magisk och fantastisk.

1 kommentar:

  1. Mmmm, den här tyckte jag jättemycket om när jag läste den för några år sedan. En sådan där bok som jag gärna skulle läsa för första gången igen. Tänker fortfarande på den ibland, även om det mest är känslan den gav när jag läste.

    SvaraRadera