fredag 23 augusti 2013

Den Femte Vågen - Rick Yancey

Den Femte Vågen (The 5th Wave #1) av Rick Yancey
eng. The 5th Wave
Goodreads

Genre: science fiction, dystopi, YA
Sidantal: 487
År: 2013

Tack till Rabén & Sjögren för recensionsexemplaret!

Handling
Efter första vågen finns bara mörker. Efter andra vågen är det bara de som har tur som överlever. Efter tredje vågen är det bara de som har otur som överlever. Efter fjärde vågen finns bara en regel: lita inte på någon.

Nu är det gryning efter den femte vågen och Cassie flyr från De andra. De som ser ut som vanliga människor men som dödar alla de ser. De andra, som har splittrat jordens få överlevande. Cassies föräldrar är döda och hennes lillebror tillfångatagen. Nu flyr hon för livet, hon flyr från De andra. Cassie har valt att inte lita på någon. Hon vet att ensam är stark inte bara är ett slitet uttryck, utan det kanske enda sättet att hålla sig vid liv.

Bedömning & Tankar
Vad kan man säga om en bok som får en att läsa som en galning trots att man är förvirrad genom större delen av boken? Att man har lite komplicerade känslor kanske? Helt klart inte är den mest eftertraktade läsningen, men efter att ha läst ut Den Femte Vågen var jag ändå glad över att ha läst den.

Det kanske bara är jag som tycker att hela konceptet med vågerna var väldigt förvirrande, speciellt i början då det var en massa tillbakablickar och då själva handlingen gick ganska långsamt framåt. Det var först efter att ha läst halva boken som jag faktiskt började gilla den väldigt mycket, för den var då hela tiden spännande och man ville bara få reda på slutet!

En av de andra positiva sakerna som jag känner för boken, var för de olika PoV som man fick läsa ifrån. Jag tyckte bäst om Zombies, men de andra var också riktigt bra även om jag störde mig lite på Cassie's. Det gav berättelsen en djupare mening, speciellt eftersom alla karaktärerna befann sig på olika platser och i olika situationer.

På det hela så är Den Femte Vågen en väldigt bra bok, det var bara jag som hade väldigt stora problem med att komma in i början, vilket senare påverkade läsningen när jag kom längre in i boken. Men utöver det så gillade jag handlingen och dess karaktärer, kommer definitivt plocka upp nästa bok!

Favoritkaraktär: Ringer
Bästa del/scen: slutet

Andra delar i serien:
1. The 5th Wave (sv. Den Femte Vågen)
2. Untitled
3. Untitled

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar