lördag 3 augusti 2013

Poison - Bridget Zinn

Poison av Bridget Zinn
Goodreads

Genre: fantasy, äventyr, YA
Sidantal: 288
År: 2013

Handling
Sixteen-year-old Kyra, a highly-skilled potions master, is the only one who knows her kingdom is on the verge of destruction—which means she’s the only one who can save it. Faced with no other choice, Kyra decides to do what she does best: poison the kingdom’s future ruler, who also happens to be her former best friend.

But, for the first time ever, her poisoned dart . . . misses.

Now a fugitive instead of a hero, Kyra is caught in a game of hide-and-seek with the king’s army and her potioner ex-boyfriend, Hal. At least she’s not alone. She’s armed with her vital potions, a too-cute pig, and Fred, the charming adventurer she can’t stop thinking about. Kyra is determined to get herself a second chance (at murder), but will she be able to find and defeat the princess before Hal and the army find her?

Kyra is not your typical murderer, and she’s certainly no damsel-in-distress—she’s the lovable and quick-witted hero of this romantic novel that has all the right ingredients to make teen girls swoon.

Bedömning & Tankar
Ofta när man letar efter den där äkta fantasyboken så brukar böckerna vara tjockare än tegelstenar, och vanligtvis brukar de också innehålla massor av strider, magi och ibland mängder av politiska maktkamper. Därför blev jag väldigt glad när jag hittade Poison, som är en kortare version av allt det jag har nämnt men som mest liknar en riktigt saga. 

Utöver allt så var handlingen väldigt söt, speciellt i de delar av boken där Kyra och hennes lilla griskulting var på äventyr. (Allvarligt, hur ofta får grisar vara med i böcker? Det borde verkligen finnas fler av dem! Så bedårande som de är!) Jag gillade stämningen som Zinn lyckades få genom hela boken, som var väldigt fantasifull och nästan lite lekfull (i brist på bättre ord) - man förväntade sig nästan väldigt annorlunda saker skulle hända hela tiden. Jag skulle inte ens ha blivit förvånad om prinsessan i berättelsen hade visats sig ha varit en prins! ^^

Och så kommer man till delarna som jag störde mig lite på. Trots att det inte finns mycket jag klagar på, så blev jag lite irriterad av några av de val Kyra gjorde. De förstörde något av min bild av henne som från början var riktigt bra, men utöver det så var de flesta karaktärerna väldigt bra skildrade.

Jag rekommenderar verkligen Poison till alla som vill ha något snabbt och annorlunda fantasyäventyr att läsa om!

Favoritkaraktär: Fred
Bästa del/scen: Spoiler [När Kyra upptäcker sanningen om prinsessan]


Citat
"But I might stick around for a little while longer. There are some interesting things in the Kingdom of Mohr."
"Like what?"
"Like a certain funny and extremely talented potioner."
Kyra took a breath. "I have to warn you, Hal isn't that great as a boyfriend. He's pretty self absorbed.” 


“Ari, maybe we should get you out of here. No joke. You really are dangerous with thus truth serum in you, You might sat something you wished you hadn't."
"Like that your mum scares me, but I think your dad is kind of cute in and old-guy sort of way?"
"Exactly like that."
"Eh. I'm not worried.” 

2 kommentarer: