lördag 30 mars 2013

Rift - Andrea Cremer

Rift (Nightshade Prequel #1) av Andrea Cremer
Goodreads

Genre: fantasy, historisk, YA
Sidantal: 455
År: 2012

Handling

Sixteen-year-old Ember Morrow is promised to a group called Conatus after one of their healers saves her mother's life. Once she arrives, Ember finds joy in wielding swords, learning magic, and fighting the encroaching darkness loose in the world. She also finds herself falling in love with her mentor, the dashing, brooding, and powerful Barrow Hess. When the knights realize Eira, one of their leaders, is dabbling in dark magic, Ember and Barrow must choose whether to follow Eira into the nether realm or to pledge their lives to destroying her and her kind.

Bedömning & Tankar:
Jag har verkligen försökt skriva en bra recension på den här boken i några dagar nu, men för det mesta kan jag inte få fram det jag vill säga om den. Så det blir en ganska kort recension utan så mycket detaljer av handlingen och karaktärer, det blir mest bara vad jag tycker var bra och dåligt med den.

Rift utspelar sig långt före Nightshade-serien, man ska få veta hela storyn bakom kriget som pågår i framtiden (i Nightshade alltså). Och redan där blev jag lite förvirrad, man märkte inte så mycket denna bakgrundshistoria  Vilket jag tyckte var ganska tråkigt, för det var ju därför jag såg fram emot den här serien! Men man får väl läsa nästa bok och se om det finns fler ledtrådar till handlingen där istället. 

Jag gillade hela konceptet med en Order som rekryterar både män och kvinnor, det står i skarp konstrat till hur Cremer även skriver om hur andra kvinnor har det i samma bok. För Embers (huvudkaraktären) del är Ordern ett sätt att undfly ett äktenskap hon inte vill ha. Cremer är även väldigt bra på att skriva en spännande bok som får läsaren engagerad, men jag blev ändå besviken på att den inte var så som jag hade hoppats!

Utöver detta har jag inte så mycket säga om Rift. Det är en bra bok, men var lite väl långsam i vissa avsnitt och tråkig i andra. Kommer nog läsa andra och sista (?) boken, Rise, bara för att jag väl har läst de andra böcker och för att jag vill veta hur det slutar.


Favoritkaraktär: Ember

Bästa del/scen: slutet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar