lördag 2 mars 2013

3 x Minirec: Jakten på hem, monster & gudinnor

Better Haunted Homes and Gardens av Jennifer Barnes (seriealbum)
Goodreads ... 32 sidor, utgiven 2009

Det här är en söt liten historia som handlar om Ivy och hur hon letar efter ett nytt hem för sig själv och sina insekter. 


Det hela var ganska komiskt. För Ivy nöjer sig inte direkt med första bästa hus, nejdå, hon vill ha det mest hemsökta och hemskaste huset som finns i trakten. (Och självklart fanns det också ett förbannat glashus i trädgården!) 


Hela anledning till varför jag lånade boken var för de fina illustrationerna, jag hade från början ingen aning om vad handlingen var. De är ritade av Kristen Margiotta, och efter att ha sett vidare på hennes andra arbeten så har hon nog blivit en av mina favoritartister! Hennes bilder är bara för söta, och jag gillar de olika känslorna man får av dem. 



Några söta bilder från boken:
Bildkälla




Frankenstein av Mary Shelley (seriealbum)
Goodreads ... 141 sidor, utgiven 2010

När jag läste om Romantiken (epoken) i skolan, så diskuterade vi massor av olika kulturuttryck, såsom böcker, musik och konst. Däribland läste vi också ett stycke från Mary Shelleys Frankenstein, och jag tyckte verkligen att det var intressant hur monstret såg sig själv - hur han kunde vara sympatisk och monstruös på samma gång. Det är ett av de starkast intryck jag har fått av en så motsägande karaktär någonsin!

Hur ofta har man inte sett klipp på olika program där någon flyr och en mobb av människor med eld och högafflar jagar honom/henne. Och ofta är denna person någon otäck filur som inte vill göra dem illa? Jag har hela den här tiden trott att det är en scen från Frankenstein, men nu tror jag faktiskt att det bara är en Hollywood version. Jag känner mig lurad! Det är inte alls vad som händer i originalet (om man ska följa seriealbumet)! 

Men utöver mina förstörda barndomsminnen, så var handlingen riktigt bra! Även om jag tyckte att vissa scener var ganska orealistiska, så passade de in i helheten. Frankenstein är en av de få böcker jag har läst som inte har lyckligt slut, och ändå kunde jag förutse att den inte skulle kunna sluta på något annat sätt. Berättelsen fick mig att fråga vad det egentligen innebär att vara ett monster - det verkliga monstret som inte har några gränser för hur långt han eller hon skulle gå för att få sin vilja fram.

Och efter att ha läst Frankenstein får jag en väldigt stor lust att läsa de andra klassiker som också har blivit seriealbum! De är ett perfekt substitut när man inte orkar läsa själva boken. 





The Goddess Hunt (The Goddess Test #1.5) av Aimée Carter
Goodreads ... 92 sidor, utgiven 2012

Jag har sagt det förut och jag säger det igen; Aimée Carter är väldigt bra författare, men jag tror att hon är bättre på att skriva sina noveller än sina egentliga böcker. Fast det är bara min åsikt. 

The Goddess Hunt utspelar sig efter första boken, The Goddess Test, och handlar om Kates semester i Grekland. Dock blir den avbruten av några odödliga som har flytt undan gudarna vrede under flera tusen år... En riktigt spännande handling, och Carter lyckas fånga ens uppmärksamhet redan från första till sista sidan! 

Henry (aka Hades) är min favoritkaraktär i den här novellen. För han visar en helt ny sida av sig själv som verkligen överraskade mig, och jag tyckte att han var för gullig! Ett riktigt AWW-ögonblick!

Om ni är intresserade av att läsa The Goddess Hunt så kan man ladda ner den gratis från Amazon, men man får skynda sig för jag tror att den bara är gratis fram till 1 April. 


2 kommentarer:

  1. Den första ser ju hur fin ut som helst, bummer att den ska vara så dyr. (Eller det kanske är bra nu när jag har köpstopp.) Kanske den slinker med i någon amazon-beställning framåt sommaren ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det största problemet med svenska hemsidor tycker jag, alldeles för dyrt! :(

      Radera