onsdag 7 november 2012

The Mark of Athena - Rick Riordan

Titel: The Mark of Athena
Författare: Rick Riordan
Serie: Heroes of Olympus #3
Sidantal: 586
Förlag: Hyperion Books
År: 2012

Omläsning: nej


Handling 

"In The Son of Neptune Percy, Hazel and Frank met in Camp Jupiter, the Roman equivalent of Camp Half-Blood, and traveled to the land beyond the gods to complete a dangerous quest. The third book in the Heroes of Olympus series will unite them with Jason, Piper and Leo. But they number only six - who will complete the Prophecy of Seven?"

The Greek and Roman demigods will have to cooperate in order to deafeat the giants released by the Earth Moder, Gaea. Then they will have to sail together to the anicent land - Rome itself - to find the Doors of Death. What exactly are the Doors of Death? Much of the prophecy remains a mystery...


Bedömning

(Innehåller spoilers från de tidigare böckerna!)

Något mindre än sju timmar. Så lång tid tog det mig att läsa denna bok, sträckläsning från det jag kom hem till sent på natten - och jag älskade varenda minut av det!


För att jag inte ska trötta ut alla med att berätta hur bra The Mark of Athena var, tänker jag ta upp de saker jag tyckte bäst om, några av mina favoritmoments, de få saker jag blev lite irriterad på osv. 

Jag tyckte det var helt otroligt hur Riordan fick in så mycket om själva karaktärerna och samtidigt få handlingen så långt framåt som han gjorde. Takten var som vanligt något mittemellan, händelserna löper efter varandra men man får tillräckligt mycket av allt för att inte störas av det. Romantik, vänskap och spänning är ständigt närvarande. 


Ett av de ögonblick man hade väntat på ända sedan första boken var ju att se när Percy och Annabeth återförenades. Det var en av mina favoritscener i hela boken, det var både känslomässigt och hade en liten känsla av humor. 


Tyckte det tog lite väl lång tid innan de faktiskt kom fram till Rom, men på något sätt tror jag att allt som händer innan de faktiskt anländer till staden kommer att spela roll i de sista böckerna. Det är massor av frågetecken och jag hoppas på svar senare, annars vet jag inte vad jag gör!!


The Mark of Athena är verkligen en jättebra bok och jag längtar bara efter fortsättningen!! Det blev inte en av mina längsta recensioner, men eftersom boken avslöjer väldigt mycket för fortsatta böcker avslutar jag den här.
Har planer på att köpa hela Heroes of Olympus serien, eftersom jag bara älskar böckerna så mycket och det är lättare att läsa om dem när jag inte måste gå till biblioteket hela tiden! :-D Dock får det bli senare.

Favoritkaraktär: Annabeth

Bästa del/scen: återföreningen mellan Percy och Annabeth
Citat: “Gods of Olympus." Piper stared at Leo. "What happened to you?"
His hair was greased back. He had welding goggles on his forehead, a lipstick mark on his cheek, tattoos all over his arms, and a T-shirt that read HOT STUFF, BAD BOY, and TEAM LEO.
"Long story," he said.” 


Betyg


Handlingen 5+/5

Omslaget 5/5

Den kompletta serien hittils:
1. The Lost Hero
2. The Son of Neptune
3. The Mark of Athena
4. The House of Hades (hösten 2013)

2 kommentarer: