tisdag 6 november 2012

The Dark Divine - Bree Despain

Titel: The Dark Divine
Författare: Bree Despain
Serie: The Dark Divine #1
Sidantal: 372
Förlag: Egmont
År: 2009

Omläsning: nej


Handling (från Goodreads)

Grace Divine, daughter of the local pastor, always knew something terrible happened the night Daniel Kalbi disappeared--the night she found her brother Jude collapsed on the porch, covered in his own blood--but she has no idea what a truly monstrous secret that night held.

The memories her family has tried to bury resurface when Daniel returns, three years later, and enrolls in Grace and Jude's high school. Despite promising Jude she'll stay away, Grace cannot deny her attraction to Daniel's shocking artistic abilities, his way of getting her to look at the world from new angles, and the strange, hungry glint in his eyes.

The closer Grace gets to Daniel, the more she jeopardizes her life, as her actions stir resentment in Jude and drive him to embrace the ancient evil Daniel unleashed that horrific night. Grace must discover the truth behind the boy's dark secret...and the cure that can save the ones she loves. But she may have to lay down the ultimate sacrifice to do it - her soul.


Bedömning

Under den senaste månaden har jag inte varit så intresserad av att läsa paranormal romance, det finns så många av dem och även om jag inte har läst alla som finns, så har jag läst lite för många av den senaste tiden.  Därför kände jag att när jag läste The Dark Divine som om jag redan hade läst den förut, trots att det var första gången.

Boken hade sina bra och dåliga stunder, vissa saker störde jag mig på och andra inte. Redan från början dök man in i händelserna, takten gick fort fram genom hela boken utan att stressa fram så mycket. 

Världen som Despain har beskrivit är jätteintressant, men ibland störde jag mig verkligen på karaktärerna. Grace kunde vara hur bra som helst i en stund, bara för att i nästa sjunka i botten. Daniel var en verklig komplicerad kille och jag älskade honom hur mycket som helst! Graces bror Jude var nog den jag tyckte minst om, med hans "perfekta" personlighet och superskumma beteende. 

Det här var första gången då jag läste om en huvudkaraktär som var troende, oftast brukar det inte märkas så mycket. Men i The Dark Divine knyts handling och beteende ihop väldigt mycket med bibeln och kyrkan. Det var väldigt annorlunda och jag fann mig själv uppskatta det.

Jag var fortfarande lite tveksam till boken, men efter ca 150 sidor började jag gilla den mer. Man kan väl säga att handlingen "grow on you", alltså att man vande sig och sedan gillade den alltmer. 

I slutet var boken tyckte jag att boken var bra, men inte en av mina klara favoriter. Men jag tänker läsa fortsättningen, dock får det vänta.

Favoritkaraktär: Daniel

Bästa del/scen: kyrkogården
Citat: "Do you belive in angels? Real ones?"
He shrugged. "I don´t belive they have feathery wings of anything like that. I think they're people who do good things even if they get nothing out of it. People like your father... and you" - Grace och Daniel


Betyg


Handlingen 3.5/5

Omslaget 3/5

Den kompletta serie hittils:
1. The Dark Divine
2. The Lost Saint
3. The Savage Grace 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar