onsdag 27 januari 2016

Lässlump på gång?

Sitter för ögonblicket hemma med feber (varför just nu?!) och mellan de stunder då jag beklagar att jag inte kan gå till jobbet försöker jag läsa lite. Vilket går sådär. Har sedan igår försökt påbörja omkring sju olika böcker men jag slutar läsa dem ungefär efter 20-60 sidor för att jag inte har något lust att fortsätta med dem. Vilket är himla synd - för några av dem är böcker jag verkligen ser fram emot att läsa! (Som The Rose Society av Marie Lu och Shadow Scale av Rachel Hartman.)
   Det här har fått mig att tro att jag är på väg in mot en lässlump.

*åska utanför fönstret* *hjärtattack* *andra läskiga saker*

Självklart kan det vara så att jag helt enkelt inte har lust att läsa just nu. Men jag är ändå lite rädd att jag komma hamna i en sådan där slump som varar i flera månader som jag hade under hösten 2014. Visst läste jag böcker då också, men inte alls i samma utsträckning som tidigare. Dessutom, efter lässtarten jag har haft nu i januari har jag inte alls någon lust att hamna i en lässlump.

Just nu letar jag söker jag i min bokhylla efter korta och lätta läsningar. För det är något som har hjälpt mig förut när jag haft lässlumpar. Läsningar som går fort och som gör att jag känner mig produktiv i läsning vilket i sin tur leder till att jag vill läsa mer och mer och mer. Vid det laget vid jag att jag brukar vara ute ur lässlumpen.

Kanske eller kanske inte håller jag på att gå in i en lässlump. Det känns lite som det men samtidigt mår jag inte bra just nu. Får vänta några dagar, läsa så mycket som möjligt under tiden och sedan se vad som händer.

Har ni några saker ni brukar hålla utkik efter när det kommer till lässlumpar? 

2 kommentarer:

  1. Jag verkar vara på g igen, haft flera månader, nästan hela 2015 som det var segt med läsningen, man läste men inte alls som man brukar! :/ Och just nu läser jag mycket e-böcker, vet inte vad som hänt med mig, jag gillade ju inte ens e-böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig roligt med slumpar. :( Men om e-böcker fungerar - kör stenhårt på det!!! :D

      Radera