fredag 29 maj 2015

Tredje principen

Tredje principen av Anna Jakobsson Lund
Serie: Tredje principen #1
Sidantal: 327
Utgiven: 2015
Språk: Svenska
Betyg: 3/5 stjärnor


Dystopier skriva av svenska författare är enligt min kännedom ganska sällsynta. Vilket jag tycker är ganska dåligt, med tanke på att de jag har läst är riktigt bra och Tredje principen är inget undantag.

Tredje principen är en dystopi och handlar om ett samhälle där en motståndsgrupp rustar inför krig. Man får följa två unga personer vid namn Ava och Levi, som båda är indragna i detta krig på ett eller annat sätt. Lägg även till att vissa karaktär i berättelser har olika förmågor, som att kunna styra tankar.

Lund har verkligen lyckats skapa en bok som tar det bästa från science fiction och dystopi. Jag älskade blandningen, för det gjorde verkligen Tredje principen annorlunda och unik då jag inte kan dra till minnes någon bok jag har läst som ett dystopi-samhälle med förmågor hos karaktärerna som påminner en del om X-Men. 

Jag gillade hur Lund har skildrat miljön, att den går att känna igen samtidigt som den är ny och spännande. Speciellt tyckte jag att stadsmiljön var spännande, antagligen på grund av att det var den jag introducerades inför först, men när handlingen hade gått framåt och det skedde ett miljöombyte så tyckte jag att den var precis lika spännande!

Tredje principen är en riktigt bra bok, även om jag önskar att jag hade fastnat för den mer än vad jag gjorde. Men trots det så rekommenderar jag den varmt!


Det bästa med boken: spänningen och karaktärerna
Vad jag blev besviken på: att jag inte fastnade mer för den

Andra böcker i serien:
1. Tredje principen
2. Untitled
3. Untitled

Tack till Annorlunda Förlag för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar