torsdag 21 maj 2015

Curtsies & Conspiracies

Curtsies & Conspiracies av Gail Carriger
Serie: Finishing School #2
Sidantal: 310
Utgiven: 2013
Språk: Engelska
Betyg: 5/5 stjärnor!


Varför har det dröjt så länge innan jag läste den här boken? Den var ju ren perfektion! Så underhållande att jag skrattade högt flera gånger och så spännande att jag ibland var tvungen att sluta läsa bara för att klara trycket.

Det är ingen hemlighet att jag älskar Carrigers steampunk-värld med vampyrer, varulvar och, i det här fallet, spioner. Sophronia är en helt fantastiskt karaktär som är lite udda, men det är anledningen till varför hon är en sådan bra huvudkaraktär. Jag gillade speciellt att hon fick stråla i den här boken.

Carrigers språk är också lite speciellt. Jag tror inte att jag har skrattat så mycket åt en handlingens situationer och meningsuppbyggnader som i Curtsies & Conspiracies och jag hoppas verkligen att resten av böckerna i serien kommer vara lite roliga.

Ett ögonblick i Curtsies & Conspiracies som jag speciellt älskade var när spoilers! [Lord Akeldama dök upp!] Det ger mig hopp om att få återse några fler karaktärer från Parasollprotektoratet, kanske Lord Maccon? Eller kanske t.o.m. Alexia?

Curtsies & Conspiracies har varit en av de bästa böcker jag har läst under de senaste månaderna och den har verkligen gett mig en lust att fortsätta läsa! Rekommenderar verkligen till alla att läsa Carrigers böcker, för de är helt fantastiska!


Det bästa med boken: Sophronia och språket!
Vad jag blev besviken på: ....

Andra delar i serien:
1. Etiquette & Espionage
2. Curtsies & Conspiracies
3. Waistcoats & Weaponry
4. Manners & Mutiny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar