fredag 5 oktober 2012

Paranormalcy - Kiersten White

Titel: Paranormalcy
Författare: Kiersten White
Serie: Paranormalcy #1
Sidantal: 335
Förlag: HarperTeen
År: 2010

Omläsning: nej

Övriga fakta
Sista boken i trilogin kom ut under sommaren 2012.

Handling

Evie's always thought of herself as a normal teenager, even though she works for the International Paranormal Containment Agency, her ex-boyfriend is a faerie, she's falling for a shape-shifter, and she's the only person who can see through paranormals' glamours.

But Evie's about to realize that she may very well be at the center of a dark faerie prophecy promising destruction to all paranormal creatures.


Bedömning

Detta var kärlek vid första sidan! Var så länge sedan som jag läste en bok som uppslukade mig så mycket att jag inte märkte att den var slut förrän jag vände sista sidan.

Jag gillade verkligen Evies karaktär. Hon skiljer sig så mycket från alla andra kvinnliga huvudkaraktärer som man läser om, de tjejer med låg självkänsla, blyga och som alla killar är så intresserade av. Evie fullkomligt överväldigade mig med sin personlighet och kämpaglöd! Dessutom fick man vid vissa tillfällen se Evie försvarslös, både känslomässigt och i fysiska situationer, vilket gjorde henne ännu mer trovärdig. 


Sedan har vi Lend, söta och rara Lend. Det var ett tag sedan sen jag verkligen njöt av att läsa en romans, och även om det inte var så mycket drama mellan Lend och Evie var den känslomässiga delen tillräckligt för att jag skulle sucka. Men sucka på ett bra och nöjesfullt sätt som visar hur mycket jag gillade deras förhållande. 

Paranormalcy hade en stor variation av fantasy-varelser, i jämförelse med andra som ofta har vampyrer eller varulvar i stort fokus så har White tagit lite från varje håll i världen. Detta gjorde boken ännu mer spännande, eftersom man aldrig visste vilka varelser som skulle dyka upp.

Evies berättarröst är helt underbar, den är inte överdrivet vuxen men passar en tjej som har levt sitt liv isolerat i och som har önskan att leva ett normalt tonårsliv - vilket gav en väldigt roligt kontrast till allt annat i berättelsen. 

En serie som verkligen har blivit en av mina personliga favoriter. Jag skulle rekommendera denna till alla, så bra är den!!


Favoritkaraktär: Evie 
Bästa del/scen: början
Citat: “Why does everyone keep asking me that?" Seriously, did I look like some sort of pyscho assassin? Maybe it was the pink sneakers. Or the heart earrings?” 


Betyg


Handlingen: 5+/5

Omslaget: 5/5

Andra böcker i serien:

1. Paranormalcy
2. Supernaturally
3. Endlessly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar