söndag 7 oktober 2012

Blameless - Gail Carriger

Titel: Blameless
Författare: Gail Carriger
Serie: Parasol Protectorate
Sidantal: 374
Förlag: Orbit
År: 2010

Omläsning: nej

Övriga fakta
Jag har tidigare recenserat de två första böckerna i serien: Själlös och Changeless, samt Soulless the Manga

Handling

Quitting her husband's house and moving back in with her horrible family, Lady Maccon becomes the scandal of the London season.

Queen Victoria dismisses her from the Shadow Council, and the only person who can explain anything, Lord Akeldama, unexpectedly leaves town. To top it all off, Alexia is attacked by homicidal mechanical ladybugs, indicating, as only ladybugs can, the fact that all of London's vampires are now very much interested in seeing Alexia quite thoroughly dead.

While Lord Maccon elects to get progressively more inebriated and Professor Lyall desperately tries to hold the Woolsey werewolf pack together, Alexia flees England for Italy in search of the mysterious Templars. Only they know enough about the preternatural to explain her increasingly inconvenient condition, but they may be worse than the vampires -- and they're armed with pesto.


Bedömning


Måste bara säga första att denna recension innehåller stora spoilers från de tidigare böckerna, så om ni inte vill veta vad som händer då/nu läs inte vidare. Ni har blivit varnade!

Att läsa Blameless efter cliffhangern i Changeless var ett av de största behoven jag någonsin har haft (och tur för mig var hela serien utgiven vid tiden jag läste Soulless för första gången :) så jag kastade mig över den så fort jag hade läst ut Changeless

Ett av de ögonblick som man ser mest fram emot i boken är hur alla skulle komma att tänka på nyheterna om Alexias graviditet. Måste dock säga att jag blev lite besviken på Conalls i början - han kunde ju ha reagerat lite bättre. Trodde att han skulle ha lite mer förtroende i Alexia, inte anklaga henne för otrohet på en gång. I början av boken tyckte jag mest att han var ganska ynklig, men även lite komisk - fast mest av allt var han väldigt sorglig. 

Som i de tidigare böcker pågår det flera det flera saker på samma gång, vilket ökar spänningen och lusten att läsa vidare. Carriger är väldigt bra på detta utan att det ska kännas överdrivet eller som upprepningar. 

Jag kan fortsätta att skriva hur mycket som helst om boken men eftersom just Blameless är en så stor brytningspunkt i serien, så avslutar jag här - bara för att jag inte ska förstöra en alltför bra läsupplevelse!


Favoritkaraktär: professor Lyall

Bästa del/scen: frukosten
Citat: “Lord Maccon, being Lord Maccon and good at such things, then changed, right there in the Thames, from dog-paddling wolf to large man treading water. He did so flawlessly, so that his head never went under the water. Professor Lyall suspected him of practicing such maneuvers in the bathtub.” 

Betyg


Handlingen: 4.5/5

Omslaget: 5/5

Andra böcker i serien:

1. Soulless (sv. Själlös)
2. Changeless (sv. Chanslös)
3. Blameless (sv. Hemlös)
4. Heartless
5. Timeless

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar